AUTOMOCIÓ

Les vendes de cotxes ja encadenen 17 mesos seguits pujant

Les marques creuen que enguany es tornarà al nivell de vendes precrisi gràcies als ajuts

L’optimisme creix entre els fabricants de cotxes després d’un gener en què les matriculacions van créixer més d’un 28,5% a Catalunya (i només un punt per sota a Espanya). El mercat encadena 17 mesos creixent, i les més de 68.000 unitats matriculades a tot l’Estat al gener donen motius per confiar que el 2015 sigui l’any en què es recuperin els nivells de vendes precrisi, segons les patronals del sector. El creixement del primer mes de l’any “obre la porta a arribar al milió d’unitats”, va dir ahir Aniacam, que agrupa tots els importadors de vehicles. La barrera del milió d’unitats no només suposaria tornar als nivells de matriculació de fa sis anys, sinó que trencaria una barrera psicològica que, segons Anfac, retornaria Espanya a un nivell de vendes “més adequat a la renda disponible i al desenvolupament del país”.

La corba ascendent del mercat, però, segueix lligada en gran part al pla d’ajudes que ininterrompudament ha anat renovant el govern espanyol. El pla PIVE -que ja va per la sisena pròrroga- explica que les matriculacions a Espanya encadenin 17 increments mensuals consecutius per primer cop des de l’any 1997. També ha estat el mes de gener amb més vendes dels últims cinc anys i, a més a més, s’hi ha registrat l’increment més fort dels últims 20 anys en termes percentuals, segons Anfac.

L’efecte positiu de les subvencions a la compra d’un cotxe nou -a canvi d’entregar-ne un amb més de 10 anys d’antiguitat- es deixen notar especialment en el canal de vendes de particulars, que va disparar-se un 29% l’últim mes. Aquest canal de vendes suposa sis de cada deu noves matriculacions a Espanya.

Les compres de cotxes per empreses també van créixer a bon ritme i van augmentar prop d’un 22%, mentre que els vehicles nous per a flotes van augmentar un 32% tot i tenir un pes més petit (amb només 8.600 unitats) durant el gener.

Mantenir l’oxigen

Justament pel fort vincle entre la recuperació i les subvencions, les patronals del sector van insistir al govern espanyol perquè no retiri el PIVE. “Sense aquest pla, les matriculacions estarien en uns nivells molt més baixos”, van avisar Anfac i Faconauto. Tot i la millora dels registres de vendes, van insistir, aspectes com l’atur encara molt elevat alenteixen el mercat i fan que el consum privat encara no pugui funcionar sense la respiració assistida que li ofereixen instruments com el PIVE, van defensar els fabricants.

El president de la patronal de venedors de cotxes Ganvam, Juan Antonio Sánchez Torres, va posar el llistó més amunt per poder dir que el mercat espanyol està del tot recuperat. La normalitat, va dir, arribarà quan a Espanya es venguin 25 cotxes per cada 1.000 habitants, per sobre dels 18 actuals. Anfac va corroborar que la ràtio de turismes i totterrenys a l’Estat encara està “molt lluny de la d’altres mercats europeus com ara l’alemany o el francès”. La patronal va mantenir el seu discurs econòmic per justificar que les subvencions es mantinguin i va dir que les ajudes no només reverteixen en ingressos per a les arques públiques via impostos (va dir que el 2014 es van recaptar 3.000 milions només en IVA), sinó que també generen activitat econòmica i ocupació a les fàbriques i xarxes comercials.

Els venedors lamenten el retard dels fons. “L’esforç que estem fent és enorme; fins ara hem avançat uns 90 milions d’euros corresponents a operacions que ha de cobrir el pla PIVE7 quan estigui operatiu”, va lamentar ahir el president de l’associació de concessionaris Faconauto, Jaume Roura. Va insistir que aquest decalatge entre l’anunci de la pròrroga del pla i l’arribada dels fons a la xarxa comercial és “preocupant” perquè crea problemes financers a molts punts de venda que són, en molts casos, pimes que han d’avançar diners per no deixar-se perdre la venda. Roura va insistir que la situació de molts concessionaris és encara molt feble i que tot just comencen a recuperar la rendibilitat perduda durant la crisi.

Volkswagen continua líder

Volkswagen va començar el 2015 com havia acabat l’any passat, sent la marca més venuda, amb més de 6.600 cotxes, seguida per Seat, amb gairebé 5.200 unitats matriculades al gener. Pel que fa als models més populars, el Golf va coronar-se com el turisme més venut (més de 2.500 en un mes), seguit del Citroën C4 (2.300 unitats) i el Seat León, que va colar-se com el tercer model més popular, passant per davant de l’Ibiza, que va ocupar el quart lloc entre els més venuts.