Economia 16/03/2021

Volkswagen condiciona la planta de bateries d'Espanya al fet que s'hi destinin fons europeus

El grup xifra en 2.400 milions d'euros el cost de reconvertir la fàbrica de Martorell per produir-hi vehicles elèctrics

3 min
El president de Volkswagen, Herbert Diess, durant l'anunci del pla de mobilitat elèctrica del grup

BarcelonaEl projecte de produir alguns dels models elèctrics i bateries del grup Volkswagen a Espanya és a la casella de sortida, i que avanci dependrà "d'un compromís clar de la Comissió Europea". Ho ha explicat aquest dimarts Herbert Diess, conseller delegat del grup, després d'avançar aquest dilluns que la companyia tenia la intenció d'engegar sis fàbriques de bateries per a vehicles elèctrics a tot Europa, però deixant a l'aire si la que ha de servir el sud d'Europa se situarà a Espanya, Portugal o França.

"Esperem que aquesta [la planta que segons va avançar la ministra d'Indústria, Reyes Maroto, seria prop de Martorell] sigui la planta de bateries del sud d'Europa, però no ho sabem segur", explica a l'ARA una portaveu del grup. "Sabem que necessitem una planta a la regió, però hi ha moltes implicacions a tenir en compte". Per exemple, tal com ha apuntat Diess, que arribin els fons europeus.

Però això, en principi, no hauria de ser un problema. Aquesta fàbrica es planteja com un dels fruits més importants d'un consorci público-privat en què participen el govern espanyol, el grup Volkswagen i Iberdrola, i Espanya ja ha fet les gestions pertinents per proposar que aquest projecte s'articuli a través dels fons europeus. Així i tot, la portaveu del grup d'automoció repeteix: "Aquests incentius no estan assegurats" i, fins que no siguin segurs, no es prendrà una decisió en ferm.

Sí que tenen clar, segons ha dit Diess, que reconvertir la planta de Seat a Martorell perquè comenci a fabricar vehicles elèctrics costarà a Volkswagen uns 2.400 milions d'euros. El conseller delegat de la companyia ha aprofitat la xifra per insistir en la importància de rebre suport de la Unió Europea, tal com l'organisme ha fet amb Tesla que, segons ell, va rebre "milers de milions" per posar en marxa la seva planta de Berlín.

De fet, la manera com Volskwagen ha gestionat l'anunci de l'estratègia envers la mobilitat elèctrica, dona a entendre que té Tesla en el punt de mira. El mateix Herbert Diess va anunciar ahir en una jornada anomenada Power Dayun nom que recorda el Battery Day de Tesla– la intenció d'obrir sis plantes per fabricar bateries per al cotxe elèctric a tot Europa d'aquí al 2030. La firma té clar que començarà per una planta a Suècia i una altra a Alemanya, que ja té lligades amb la fabricant sueca Northvolt, i que haurien de fer arribar les primeres bateries al mercat el 2023 i el 2025, respectivament.

El 2026 hauria de fer el debut la planta que es podria obrir a Espanya, però que de moment competeix amb Portugal i França. I el 2027 se n'obrirà una altra en una localització tampoc clara encara a Europa de l'Est. En aquest cas, els països en discussió són Polònia, Eslovàquia i la República Txeca. De les dues últimes fàbriques previstes, no se'n va donar cap detall.

Inversió en punts de recàrrega

"La mobilitat elèctrica s'ha convertit en un negoci central per a nosaltres", va sintetitzar ahir Diess. Això passa també per accelerar l'expansió de la infraestructura necessària perquè el cotxe elèctric es popularitzi. La intenció, en aquest sentit, és que el 2025 hi hagi actius 18.000 punts públics de càrrega ràpida a tot Europa: és a dir, multiplicar per cinc la xarxa actual i invertir-hi, segons va dir l'empresa, 400 milions d'euros. Les aliances empresarials per aconseguir-ho s'han fet, en aquest cas, també amb l'espanyola Iberdrola, la britànica BP i la italiana Enel.

stats