Economia 22/09/2015

Com entendre la crisi de Volkswagen en tres ràpides respostes

L'ocultació de les emissions reals dels seus vehicles ha obert una crisi sense precedents

Dani Sánchez Ugart
2 min
El president de Volkswagen, Martin Winterkorn, en una imatge recent

MadridEn què consisteix la trampa de Volkswagen?

Inscriu-te a la newsletter Economia Informació que afecta la teva butxaca
Inscriu-t’hi

Volkswagen va instal·lar un programa informàtic en almenys 11 milions dels seus cotxes dièsel. El programa detectava si el vehicle estava sent sotmès a una prova de gasos contaminants. Aleshores, el cotxe emetia aquests gasos en una quantitat que es trobava dintre de la llei. Però quan el cotxe es desconnectava de l’aparell que li feia la prova, n’emetia molts més: fins a 40 vegades el màxim permès als Estats Units per als òxids de nitrògen, un perillós contaminant atmosfèric.

Per què la borsa ha reaccionat tan violentament?

Les autoritats dels EUA van amenaçar l’empresa amb una multa de fins a 18.000 milions de dòlars per haver trucat 482.000 cotxes. Aquesta quantitat és astronòmica i equivalia a gairebé una cinquena part del que valia en borsa tot el grup quan va saltar l’escàndol. Però Volkswagen, a més, ha admès ara haver instal·lat el dispositiu trampós a 11 milions de vehicles. Això dóna una dimensió encara més clamorosa a l’assumpte, sobretot a mesura que més governs de tot el món (entre ells Alemanya, França i Itàlia) anuncien investigacions. La incertesa existent és el que ha fet caure en picat el valor de les accions de Volkswagen.

Està afectat el meu cotxe? Què puc fer?

Volkswagen no ha detallat la llista final de vehicles afectats. L’agència nord-americana del medi ambient va assenyalar els models Jetta, Beetle, Audi A3, Golf i Passat venuts entre el 2008 i el 2015, tot i que està per veure si la llista europea coincideix. En cas que sigui així, el més probable és que es cridi a revisió aquests cotxes i que Volkswagen faci les modificacions oportunes assumint-ne el cost. La marca va dir en un comunicat que el dispositiu no afecta ni a la seguretat ni al consum del vehicle. A més, el ministeri d’Indústria espanyol va assenyalar ahir que els procediments de certificació funcionen diferent als EUA i a Europa: allà es fan controls posteriors i aquí previs, i Volkswagen passa la majoria de les homologacions a Alemanya. És a dir, Espanya esperarà a la investigació que ha obert Berlín per moure fitxa.

stats