Portada 31/10/2014

L’acord de tot el sector turístic és clau per allargar la temporada

Enguany, tot i la bona temporada turística, les dades que ens presenten per al final de la tardor i l'hivern a Balears posen una vegada més sobre la taula la imperiosa necessitat que aquest debat sobre l'estacionalitat no quedi només en paraules

2 min

Cada vegada que es parla de turisme a Balears i especialment en el moment de fer balanç de la temporada, tothom estableix que el punt més feble del nostre model turístic, que és també en gran mesura el nostre model econòmic, és l'estacionalitat. Des de fa més de dues dècades s'insisteix en la discussió d'aquesta problemàtica que afecta, d'una manera o d'una altra, la immensa majoria de ciutadans d'aquestes illes. Però el fet és que, any rere any, comprovam que no només no es donen solucions per minvar l'estacionalitat, sinó que es fa més evident i més llarga la temporada inactiva.

Enguany, tot i la bona temporada turística, les dades que ens presenten per al final de la tardor i l'hivern a Balears posen una vegada més sobre la taula la imperiosa necessitat que aquest debat sobre l'estacionalitat no quedi només en paraules. A Mallorca quedaran menys de 20.000 places hoteleres obertes. Tot just estrenam el novembre i ja són nombrosos els carrers de les zones turístiques que mostren bona part dels establiments tancats. A Eivissa, la realitat hivernenca és encara pitjor, i Menorca i Formentera són les que pateixen l'estacionalitat de manera més greu. Si es comparen les dades de Balears amb les de la zona de Benidorm, on s'ha aconseguit que més d'un 70% dels hotels quedin oberts, podem trobar algunes de les claus per intentar canviar aquesta situació.

Les propostes són moltes: crear productes turístics per a l'hivern, cercar vies per anar allargant la temporada consolidant progressivament un mes més de la tardor i de la primavera, prendre mesures que obliguin els empresaris a obrir un o dos mesos més i, si no, que assumeixin una càrrega pels costos socials que es generen, etcètera. En tot cas, només la voluntat, un acord ferm i la unió de tot el sector (hotelers, restaurants, comerços, bars, etc.) podria aconseguir allargar la temporada. La seva força i la creació de productes atractius serien determinants per moure els mercats emissors, els touroperadors o les aerolínies. I així, guanyar un mes o dos al llarg hivern turístic balear, que és també el llarg hivern per a molts dels ciutadans.

stats