Les cancel·lacions de vols només amaguen el problema

L'aeroport de Barcelona tornarà a viure moments de crisi per un final de mes de vagues

La companyia Vueling ha anunciat ja que cancel·la 112 vols aquest cap de setmana amb motiu de la vaga de treballadors de terra d'Iberia, que són els que donen servei a la companyia de baix cost d'Iberia que opera des de Barcelona. Als 18.000 passatgers afectats se'ls informarà de les alternatives que tenen amb antelació, per la qual cosa difícilment es trobaran amb la sorpresa quan arribin a l'aeroport.

És la mateixa estratègia que va fer servir la companyia a finals de juliol i que va evitar que hi hagués moltes escenes de tensió al Prat amb motiu de la vaga, cosa que no vol dir que aquestes cancel·lacions no haguessin provocat problemes, trasbals i indignació entre els passatgers, però com que no es van concentrar a l'aeroport al mateix temps la imatge es va poder evitar. Hi van ajudar també els serveis mínims molt generosos que va dictar el ministeri de Foment, que, com passa també en la vaga convocada per a aquest cap de setmana, faciliten que en unes dates tan complicades, en les quals molta gent acaba o comença les vacances, la vaga no tingui una afectació massiva. De fet, a l'aeroport de Barcelona hi ha una vaga indefinida del personal de seguretat de l'empresa Trablisa que no està provocant gaires molèsties als passatgers, ja que els serveis mínims establerts són del 90%.

Tot i que són empreses i reivindicacions diferents, en tots dos casos hi ha una coincidència clara en les queixes dels treballadors que té a veure amb la sobrecàrrega de feina i la falta de personal. Es queixen, a més, que l'aeroport del Prat està infradotat en aquest sentit respecte a altres aeroports, com el de Madrid, i que això augmenta la pressió sobre els treballadors, que tenen, a més, un percentatge molt més alt d'eventuals que altres centres operatius.

En el cas del personal de terra d'Iberia, la companyia fins ara s'ha negat a negociar seriosament al·legant que l'empresa és estatal i que el conveni ha d'afectar tots els centres. Però la UGT, el sindicat convocant de la vaga a Barcelona, n'ha convocat també a Madrid, el 30 i 31 d'agost, i a Bilbao, els dies 8 i 9. Les raons són gairebé les mateixes: l'excés d'eventuals i la mala gestió dels horaris, que a Barcelona s'afegeixen a un augment exagerat de les hores extres per la falta de personal. Potser així la pressió serà més gran i per fi la companyia s'avindrà a negociar. En qualsevol cas, ja fa temps que treballadors i administracions es queixen de la gestió que està fent Iberia a l'aeroport de Barcelona i també de la menysvaloració que en fa Aena, que limita el creixement i el bon funcionament d'una infraestructura catalana bàsica des del punt de vista social i econòmic.

Anul·lant vols o posant serveis mínims de màxims s'eviten problemes immediats als ciutadans, i això els passatgers sens dubte ho agreixen, i més en uns dies de vacances que molts han estat esperant tot l'any, però no deixa de ser una estratègia per dissimular la protesta d'uns treballadors que fa molt de temps que reclamen una negociació clara que millori les carències que denuncien.

Més continguts de