Una petita revolució tarifària a l'espera de la T-Mobilitat

Els nous bitllets del transport públic beneficien l'usuari de cada dia i castiguen l'esporàdic

L'Autoritat Metropolitana del Transport (ATM), una institució de la qual formen part l'Ajuntament de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i l'Àrea Metropolitana de Barcelona, va anunciar ahir una petita revolució tarifària que busca premiar els usuaris diaris del transport públic. La gran novetat, gairebé icònica, és que desapareix el títol més popular des de fa dècades: la T-10. El bitllet de 10 viatges s'anomenarà T-Casual i passarà a costar 11,35 euros, 1,15 més que ara. A més, ja no serà un títol multiviatges sinó que serà nominal, és a dir, només el podrà fer servir un usuari cada vegada. Aquest augment de la futura T-Casual busca traspassar els usuaris cap a la nova T-Mes, que es dirà T-Usual, i que serà significativament més barata: costarà 40 euros, 14 menys que ara, i també serà unipersonal. Amb aquest preu, doncs, als usuaris que fan dos viatges al dia ja els sortirà a compte la T-Usual, mentre que abans, amb la T-Mes o la 50/30 (que desapareix), no era tan clar.

Aquesta nova T-Usual és la gran aposta de l'ATM i aspira a convertir-se en el títol més demandat a partir de l'1 de gener. Segons els càlculs dels tècnics de l'ATM, 15 milions de validacions de l'actual T-10 passaran a ser validacions de la T-Usual, que pot representar un estalvi d'entre 7 i 28 euros al mes per a l'usuari. D'aquesta manera també s'espera que la demanda global creixi un 2% durant el 2020, ja que s'ofereix un preu més competitiu per a gent de l'àrea metropolitana que ara va a la ciutat en transport privat.

En canvi, la nova filosofia castiga els usuaris esporàdics, com ara el turistes, ja que la T-Dia és el títol que puja més, de 8,60 a 10,50 euros. També cal esmentar que amb la T-10 també desapareixen pràcticament els títols multiviatge, que en el futur quedaran restringits a alguns grups, com els escolars o els esplais. Les famílies o grups que viatgin esporàdicament a Barcelona també seran castigades, almenys per la molèstia que suposa haver de comprar una T-Casual per a cada usuari, cosa que comporta un desemborsament inicial molt més alt que el que fan ara amb la T-10.

Entitats com la Plataforma pel Transport Públic han aplaudit el canvi perquè "afavoreix clarament l'usuari freqüent davant l'ocasional" i promou l'ús "intensiu" del transport. El temps dirà quin és l'impacte de les mesures però és evident que el futur ha de ser una targeta de plàstic unipersonal, a l'estil de l'Oyster de Londres, o bé una aplicació de mòbil però que vagi més enllà i permeti el que es coneix com a tarificació intel·ligent: l'usuari paga en funció dels quilòmetres recorreguts i la recurrència dels viatges. L'anhelada T-Mobilitat serà una realitat el 2021, tot i que el conseller Damià Calvet ja va anunciar ahir que durant l'any que ve hi haurà "novetats importants".

Recordem que aquesta T-Mobilitat s'hauria d'haver posat en marxa, segons el primer calendari, el 2015. Barcelona, doncs, fa tard en aquesta qüestió respecte a altres ciutats europees i fins i tot catalanes. Ara, però, tot apunta que vivim els últims temps amb títols del cartró a la butxaca. Però mentre els fem servir la revolució tarifària d'ahir no serà completa.