EDUCACIÓ
Portada 30/03/2015

Els professors de llengües estrangeres creuen injustificat que Educació vulgui endurir encara més els requisits

La Mesa Sectorial d'Educació preveu abordar aquest dimarts la creació de dues llistes, en què els filòlegs tindran prioritat

Mercè Pinya
2 min
ARXIU

Palma"Aquest divendres passat només hi havia cinc persones disponibles per cobrir les vacants que es produeixin d'anglès d'ara fins a final de curs, una xifra totalment insuficient", assegura Xavier Cerdà, portaveu dels professors de matèries lingüístiques, afectats per l'esborrany de convocatòria d'interins per al curs 2015-16. El col·lectiu denuncia que la baixa xifra de docents disponibles per impartir anglès es produeix tot i que la Conselleria d'Educació ha hagut de rebaixar durant el curs els requisits imposats l'any passat per a aquest curs i que fixaven un mínim de 27 mesos d'experiència i haver fet feina el curs anterior per poder impartir llengües estrangeres tot i no ser titulats en Filologia.

Ara, damunt la taula hi ha un nou esborrany de resolució del director general d'Educació, Antoni Vera, de convocatòria pública d'interins per al curs que ve. I la capsa dels trons s'ha tornat a obrir en relació a aquest assumpte. En les meses tècniques prèvies a la Mesa Sectorial d'Educació de demà, on hi ha aquest punt a l'ordre del dia, s'hi ha abordat la proposta d'Educació, que restringeix encara més l'accés dels titulats en Humanitats a les assignatures lingüístiques. Concretament, la Conselleria proposa fer dues llistes diferents i donar prioritat als titulats en Filologia, de manera que només exhaurida aquesta borsa podrien accedir a les places vacants els interins llicenciats en Humanitats que tunguin possessió d'un títol de nivell C1 de la llengua en qüestió (fins ara el nivell era de B2). La majoria dels sindicats s'oposen a aquesta mesura, que titllen de discriminatòria.

"Enguany han quedat sense professors d'anglès i s'han hagut de fer fins a tres convocatòries extraordinàries i cridar gent que no tenia el requisit del reciclatge de català, com ha admès el mateix Govern. Per què, si falten professors, Educació canvia el sistema i augmenta les restriccions?", es demana Cerdà. El col·lectiu d'afectats per aquesta mesura apunta que és "totalment discriminatòria la priorització d'un col·lectiu basant-se en una titulació acadèmica perquè no ocorre en cap altra especialitat”. De fet, un llicenciat en Física pot impartir matemàtiques, o un llicenciat en Geografia pot impartir història o història de l'art, recorden.

Els afectats, més de 80 segons els seus càlculs, assenyalen que les bases de la convocatòria es fan, així, "en funció de les pressions d'un grup no representatiu i interessat econòmicament", que titllen de "lobby de pressió que no representa la totalitat del col·lectiu de filòlegs i traductors" i sense tenir en compte la trajectòria de professors amb dècades d'experiència i que el curs que ve amb aquest nou sistema quedaran sense feina fins que la primera llista de filòlegs, prioritària, no s'hagi exhaurit.

"El fet que es cometin tants de greuges sense justificar provoca una clara sospita sobre aquestes actuacions atípiques i no subjectes a dret”, asseguren en un comunicat. I apunten que "l'origen d'aquestes instruccions suggereixen la influència directa d'algun alt càrrec polític" per realitzar "maniobres evidents de col·locació de treballadors afins a les polítiques dutes a terme en matèria lingüística per aquest govern", diuen.

stats