EDUCACIÓ

"Si s'han de fer reunions escolars en diumenge dematí, se'n fan"

Les jornades 'Família i Escola: de la participació a la col·laboració' abordaran el 6 i 7 de març la relació entre l'escola i els progenitors i presentaran les conclusions d'un estudi fet per quatre universitats

"La relació entre les famílies i l'escola no sempre s'ha considerat tan necessària com en l'actualitat per afavorir l'èxit escolar" i, de fet, hi ha una correspondència entre la major participació dels progenitors en l'àmbit escolar i uns millors resultats acadèmics i educatius, segons explica Jordi Vallespir, professor de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l'Educació de la UIB. És una de les conclusions del projecte multidisciplinari de recerca 'Famílies i escoles. Discursos i pràctiques quotidianes sobre la participació en educació obligatòria', en què participen 16 investigadors de les universitats d'Aragó, Lleida, la Rioja i les Illes Balears.

Les condicions laborals actuals, en què predominen els horaris extensos i, fins i tot, la pluriocupació per poder arribar a final de mes, dificulten en molts casos la participació assídua i permanent de les famílies a l'escola dels seus fills. Es tracta, per això, de trobar l'equilibri i d'establir unes bones pràctiques que afavoreixin tots els agents implicats. "Hem de fer concessions tothom", afirma Vallespir. Per això assegura que hi ha centres que, "si han de fer reunions en diumenge dematí, en fan". Afirma, en aquest sentit, que, malgrat que és cert que en alguns casos persisteix "l'actitud funcionarial", sí que hi ha canvis i que es té més en compte la necessitat que els docents siguin flexibles. "Tot i que potser s'hi hauria de tenir més", hi ha afegit.

L'estudi conclou també que, com més grans són els alumnes, es produeix una disminució de la participació de les famílies. "És possible que sigui també perquè es responsabilitza més els fills a mesura que creixen", ha apuntat Vallespir, responsable del projecte de recerca, en la presentació de les jornades 'Família i Escola: de la participació a la col·laboració', que s'ha fet aquest dimecres a Sa Riera. Les jornades tindran lloc el 6 i el 7 de març en aquest mateix edifici de la UIB i s'hi presentaran les conclusions de l'anàlisi de les dinàmiques de participació existents en les escoles i els instituts públics de les Illes Balears, Catalunya, Aragó i la Rioja, a més d'identificar els factors que influeixen en el desenvolupament de les dinàmiques positives que afavoreixen l'èxit escolar.

L'estudi de recerca ha analitzat la documentació de les administracions educatives i de les federacions d'associacions de pares i mares d'alumnes, a més d'altres organismes relacionats amb la participació de les famílies en els centres educatius. També s'han fet entrevistes en profunditat a representants de l'administració educativa, de les federacions d'associacions de pares i mares, representants sindicals, d'instituts municipals d'educació, etcètera. I en la tercera fase, que de fet és l'actual, s'estan fent entrevistes a pares, mestres i directors d'escoles i instituts per abordar la participació a partir de l'anàlisi dels diferents agents implicats.

Des de FAPA Mallorca, que també forma part del comitè organitzador, el seu president, Vicenç Rodrigo, ha afirmat que la participació de les famílies "ha evolucionat i actualment no és la mateixa que quan començà el conflicte educatiu". Per al president de FAPA, les jornades, que s'adrecen a famílies, docents i alumnes, pretenen abordar "la participació des d'un punt de vista molt més integrador". Això ha fet evolucionar el concepte fins a la "col·laboració", la qual cosa significa que les famílies "ja no poden ser només simples espectadores o facilitadores, sinó que volen treballar en comú".

El + vist

El + comentat