L'esperit 'business friendly' de la campanya de CDC

"Els empresaris no sou els dolents de la pel·lícula", assegura el partit. El suport al món econòmic forma part de l'estratègia de situar-se com a partit independentista moderat

Oriol March
2 min
Oriol Amat intervé en un acte de campanya de CDC celebrat al Canòdrom de Barcelona

BarcelonaEn plena negociació amb la CUP per desencallar la legislatura, un dirigent de Convergència feia la següent reflexió: "Hem trencat tots els ponts que ens unien amb l'alt empresariat més restringit. No poden dir que som els representants de la burgesia". Artur Mas, en el seu primer discurs d'investidura a finals del 2010, va defensar una Catalunya 'business friendly' que estengués la mà a l'empresariat i que fos capaç de captar inversions potents per al país. L'aposta independentista de CDC, explícita sobretot després de trencar amb Unió –sempre ben connectada amb els actors de l'establishment, especialment Josep A. Duran i Lleida i Josep Sánchez Llibre– va aixecar recels en directius i empresaris partidaris del diàleg amb l'Estat. En aquesta campanya, Convergència fa bandera del seu independentista, però des d'una branca moderada. "Sense fer bestieses", tal i com es va expressar Mas en un míting aquest dimarts a les escales de la Catedral de Tarragona.

L'eix ideològic, en aquesta campanya, ha agafat un pes determinant en la campanya de CDC. La negociació amb la CUP, segons van fer notar en privat diversos consellers, havia arrossegat la formació nacionalista cap a postulats que no eren "convenients", i el debat intern sobre l'IRPF en el si del Govern va marcar la línia vermella en la capacitat de cessió davant dels anticapitalistes i d'ERC. Veus coneixedores de les negociacions sobre els pressupostos de la Generalitat, finalment tombats per les esmenes a la totalitat de l'oposició, asseguren que la cúpula de Convergència va "vetar" acords als quals havia arribat l'executiu amb la CUP. Aquesta versió, desmentida rotundament pels nacionalistes, és clarificadora: CDC ha decidit no fer més "cessions" i vol marcar perfil.

Una frase que ha fet servir el conseller d'Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, exemplifica aquest posicionament: "Els empresaris no sou els dolents de la pel·lícula. Sou un actiu del país". "Té tot el sentit que CDC us defensi", ha ampliat Baiget, interlocutor del Govern amb els empresaris. L'argumentari es basa en què, sense la creació de riquesa, no hi pot haver ocupació ni polítiques socials. El candidat, Francesc Homs –que assegura no ser ni de dretes ni d'esquerres–, assegura que la seva màxima prioritat és "feina, feina i feina". Homs, en la tradició de la CiU de tota la vida, defensa en els actes sectorials les pimes i els autònoms. "Nosaltres som gent que sap què és que no et paguin una factura", ha indicat aquest matí.

En l'acte, celebrat a l'antic Canòdrom de Barcelona –ara reconvertit en Parc de Recerca Creativa–, Homs ha criticat la política tributària del govern espanyol, i ha tornat a situar-se entre els "extrems" que suposen la CUP i el PP. "La dependència de l'Estat és antieconòmica i antiempresarial", ha volgut deixar clar. Poc abans, Oriol Amat, diputat de Junts pel Sí i catedràtic d'Economia a la Universitat Pompeu Fabra (UPF), ha defensat la viabilitat econòmica de la independència. Amat és d'aquells noms que orbita al voltant de la plataforma que està bastint Mas i que serviran, precisament, per traçar el perfil ideològic de la nova Convergència.

stats