Especials 02/12/2014

Comerç català: especialització i qualitat

Els indicadors estadístics demostren que el model comercial català està resistint la crisi, i és per això que obre per als joves un ampli ventall d'oportunitats de present i de futur

3 min
bo

Els diferents indicadors estadístics mostren que el model comercial català està resistint la crisi. Moltes de les dades, com la de densitat d’establiments per cada 1.000 habitants, estan per sobre de la mitjana espanyola (12,81 a Catalunya i 12,56 en el conjunt de l’Estat), i de la dada de la Comunitat de Madrid (10,74), que està considerada el paradigma de la desregularització en matèria d’ordenació comercial a l’Estat espanyol.

També creix un 7,69% la taxa interanual d’ocupats en el sector del comerç al detall segons l’Institut Nacional d’Estadística (INE), una xifra que supera el 9% si ho comparem amb el primer trimestre del 2012; llavors hi havia 297.500 persones treballant al sector i al tercer trimestre d’aquest any n’hi havia unes 323.400. Aquestes xifres, sumades al gran nombre de negocis que es poden obrir o en els quals es pot treballar, fan que el sector del comerç sigui en aquests moments un dels que ofereixen més sortides o perspectives laborals als joves de casa nostra. A això s’hi afegeix que cada vegada hi ha més oferta formativa, per la qual cosa s’està més preparat i se sap tot el que cal per obrir un comerç. Així mateix, el fet que Catalunya sigui una potència turística fa que el comerç detallista es beneficiï d’aquesta singularitat.

Atenció personalitzada

L’especialització i l’aposta per la qualitat són dos elements fonamentals per a aquesta consolidació i revifada dels comerços de casa nostra. Aquesta especialització fa que la tasca del venedor aporti un valor afegit als establiments detallistes per competir amb les grans superfícies, que ofereixen una oferta més àmplia i a uns preus més baixos, però on els clients no reben una atenció una atenció personalitzada. També cal destacar que la proximitat del comerç de barri evita desplaçaments als ciutadans i els permet conciliar millor el seu temps personal i laboral. A més, la gent jove que s’està formant aprèn els gustos i les preferències actuals dels consumidors i els pot aconsellar d’una manera més acurada.

Veient la importància que té aquest sector, la Generalitat està aplicant polítiques encaminades a ajudar-lo. El fet de disposar del Consorci de Comerç, Artesania i Moda (CCAM), que està integrat a la Direcció General de Comerç del Departament d’Empresa i Ocupació, és un element integrador i dinamitzador del sector, que serveix de revulsiu i d’eina per als gremis i les associacions, i de suport per als joves emprenedors que volen introduir-se en el món de la venda al detall, també coneguda com a 'retail'.

Línia de finançament per a autònoms, emprenedors i pimes

Per aquesta raó el Departament d’Empresa i Ocupació, a través de l’Institut Català de Finances (ICF), té oberta una línia per facilitar l’accés al crèdit al teixit empresarial català, en concret a autònoms, emprenedors i pimes. En aquests crèdits adreçats al finançament de les despeses d’inversió i de circulant, l’ICF avala fi ns a un 70% del risc, en préstecs que poden anar dels 10.000 als 100.000 euros a cinc anys (amb dos de carència d’amortització).

El Consorci de Comerç, Artesania i Moda assenyala que el 2013 va facilitar l’accés al crèdit a 208 autònoms, micros, petites i mitjanes empreses del sector, per un valor de 10,8 milions d’euros, cosa

que va suposar una inversió generada d’uns 17 milions. Aquest 2014 és el tercer any consecutiu que s’ha posat en marxa aquesta línia de finançament i la conselleria ha previst una dotació econòmica de 24 milions d’euros per aplicar-la.

D’altra banda, i per incentivar l’impuls a la dinamització del comerç, els serveis, l’artesania i la moda catalana, el CCAM va atorgar el 2013 un total de 851 subvencions per un valor de 4,8 milions. Aquest any la xifra s’ha ampliat i s’han presentat a aquestes subvencions 1.529 empreses, per un import de 6,2 milions d’euros.

Readaptar-se als nous temps

El comerç de Catalunya ve de lluny, però s’ha readaptat als nous temps. Moltes empreses de venda detallista han canviat d’estratègia, s’han modernitzat i han obert nous establiments, a més d’adoptar internet com un canal de venda complementari.

Alhora, la possibilitat d’innovar i de créixer és un bon motiu perquè els joves catalans apostin pel sector del comerç, en què les noves tecnologies s’estan obrint pas. A més, la potenciació dels productes km 0, sense intermediaris, fa que en la majoria dels casos es redueixin les despeses de distribució.

934 849 909 - Telèfon del comerç

Es tracta d’una línia directa d’informació que va adreçada als professionals del sector. Els joves emprenedors, entre d’altres, hi poden trucar per assessorar-se i saber de primera mà quins són els passos que cal fer i els permisos necessaris per obrir un comerç i, al mateix temps, on està permès instal·lar-lo.

stats