Especials 15/04/2011

Consells per quan arriba el moment de decidir-se

Beatriz A.p.
3 min

Davant l’ampli ventall de possibilitats que s’obre amb les titulacions que ofereix l'FP és molt important saber decidir de manera adequada i conseqüent amb les preferències i aspiracions que es tinguin. Són molts els factors que cal tenir en compte a l’hora de prendre una decisió que contribueix a marcar el propi futur. Es pot escollir tenint en compte els objectius professionals o bé perquè els estudis responen clarament als interessos plantejats, encara que no es tingui clar quina és exactament l’ocupació que es vol exercir. Aquestes recomanacions del Centre de Desenvolupament Professional Porta 22 poden servir a l’hora de triar el cicle formatiu desitjat.

1. Gustos

En comptes de començar per valorar si una formació és llarga o difícil cal dedicar un temps a reflexionar sobre un mateix: aficions, preferències, vocació o el que se somiava fer a la infància són algunes pistes que ajuden a explorar els interessos professionals i a definir quina pot ser l’ocupació que pot portar a la realització personal i per la qual val la pena l’esforç.

2. Mercat de treball

És necessari informar-se sobre el mercat de treball i examinar les sortides laborals que ofereix. No és bo quedar-se amb una imatge idealitzada de com és una ocupació: s’ha d’aprofundir en la seva realitat, informar-se sobre quines són les tasques que s’hi relacionen i, per què no, també les condicions de treball o el tipus d’empresa on es podria treballar.

3. Motivacions

Existeixen diversos valors i motivacions envers el treball que poden ajudar a establir l’objectiu professional i, per tant, a escollir els estudis. Aquesta anàlisi molt més personal de vegades és difícil, però una vegada feta contribueix, en gran mesura, a la plena satisfacció laboral.

4. Habilitats

Desenvolupar amb èxit una ocupació requereix també d’un conjunt d’habilitats, aptituds i actituds. A l’hora de decidir s’han d’identificar també quines són les competències que es requereixen. Si es tenen, seran un punt a favor. Si no, s’ha de tenir present que s’hauran de treballar.

5. Oferta

Intentar disposar d’informació completa i actualitzada de les diferents opcions: els requisits d’accés, la durada, la titulació i els itineraris formatius posteriors. L’accés al mercat laboral és fonamental per conèixer totes les alternatives.

6. Sortides

Una mateixa formació pot derivar en sortides professionals diferents. Cal tenir més o menys clar quin serà l’objectiu professional i explorar sempre les diferents possibilitats associades a uns estudis.

7. Format

Hi ha titulacions que ofereixen una formació més teòrica, i altres estan més enfocades a l’exercici professional. Cap de les dues opcions és més bona, sinó que cal valorar la que s’adapta millor als objectius professionals.

8. Centres

Una vegada s’ha decidit què es vol estudiar, quedarà concretar on estudiar-ho. Buscar informació sobre els centres, comparar els plans d’estudis que ofereixen, esbrinar els itineraris d’especialització, si donen l’oportunitat de fer pràctiques, si tenen borsa de treball... S’ha d’intentar que factors com la proximitat o els amics no condicionin la tria final.

9. Continuïtat

El mercat de treball evoluciona constantment. Per això és necessària la formació al llarg de la vida: per actualitzar els coneixements, per especialitzar-se i, així, progressar professionalment al llarg de la vida.

10. No tenir por

S’han d’escollir els estudis després d’analitzar i valorar tota la informació recollida. A més, s’ha de tenir en compte que la formació contínua permet redirigir la carrera professional en qualsevol moment. Però si malgrat tot això, es reconeix que la decisió ha estat equivocada i hi ha hagut un error, es pot rectificar i buscar una nova opció formativa. Mai no és tard.

stats