Especials 17/05/2015

Màsters ‘online’, els màsters del futur?

“Actualment tot el que es pot fer en una aula presencial també es pot fer ‘online’”, assegura Carles Sigalés, Vicerector de Docència i Aprenentatge de la UOC

B.v.
3 min
Màsters ‘online’, els màsters del futur?

La Universitat Oberta de Catalunya (UOC) és una de les poques universitats catalanes que ofereix graus online. Però en canvi de màsters online ja se’n poden trobar a gairebé tots els centres universitaris del nostre país. Tot i així, la UOC és la universitat que brinda un ventall més ampli de màsters i postgraus a distància.

“L’oferta de màsters online a Catalunya és molt més àmplia que no pas la de graus. Nosaltres tenim programes conjunts de màsters a distància amb gairebé totes les universitats catalanes, tant públiques com privades”, explica en Carles Sigalés, vicerector de Docència i Aprenentatge de la UOC.

El perfil dels estudiants de màsters online acostuma a ser de persones més grans de 25 anys, en bona part dels casos entre els 30 i els 40. “Són gent que ja té una formació universitària prèvia i en la majoria dels casos una ocupació. Tenen una idea molt clara del que volen aconseguir fent el màster, ja sigui millorar la seva posició a la feina, canviar de sector o simplement aprendre”, explica Sigalés. “És un perfil una mica diferent del que trobes als màsters presencials, en què els alumnes normalment són més joves i es poden dedicar a temps complet als estudis”, afegeix.

Doncs els màsters a distància són una bona alternativa per als que volen continuar estudiant però que treballen o tenen altres ocupacions i no es poden cenyir a un horari fix. “Els que escullen estudiar un màster online ho fan perquè d’aquesta manera poden combinar-se els estudis amb la seva activitat. I normalment el fan en dos anys, a temps parcial. Si no fos així segurament no podrien fer-lo”, detalla Sigalés. “Nosaltres organitzem els programes perquè els alumnes tinguin la màxima flexibilitat possible. Organitzem els màsters en semestres, de manera que els alumnes s’han de matricular dues vegades a l’any, una al setembre i l’altra al febrer”, matisa el vicerector de Docència i Aprenentatge de la UOC.

Un cop l’alumne s’ha matriculat, s’incorpora a una aula virtual, que és un espai dins del campus virtual de la UOC. Allà hi ha tot un conjunt de recursos pel que fa al contingut. “L’estudiant sempre té un professor assignat que li fa de consultor i és qui l’acompanya en tot el procés d’estudi, en la presentació de treballs i en la realització de les activitats exigides”, remarca.

L’alumne també té la possibilitat d’estar en contacte amb els seus companys, de fer treballs en grup i de participar en fòrums”, diu Sigalés. “La xarxa permet precisament això, estar en constant interacció, sense necessitat que hagin d’estar tots connectats a la vegada”, afegeix.

Sigalés insisteix en la idea que un màster online no és més fàcil ni té menys valor que un de modalitat presencial. “Els màsters oficials online passen pel mateix sistema d’avaluació que els presencials. El nivell d’exigència és el mateix, el que canvia és la forma”, argumenta Sigalés. “Actualment tot el que es pot fer en una aula presencial també es pot fer online ”, assegura. Fins i tot les pràctiques.

Per exemple, en el màster d’advocacia de la Universitat Oberta de Catalunya els alumnes també tenen la possibilitat de fer les pràctiques online. “Ho fan a través del teletreball; és a dir, des de l’ordinador de casa i connectats a internet. Els estudiants tenen una implicació directa amb el lloc de treball, parlen amb la gent, discuteixen temes, fan el mateix que si hi anessin en persona. L’important és que la pràctica els situï al món real”, explica Sigalés.

Tot i així, amb un màster a distància de la UOC també es poden fer pràctiques presencials, com és el cas del màster d’educació secundària. “Creiem que això d’estudiar a distància cada vegada s’implantarà més, ja que ara les noves tecnologies ofereixen moltes possibilitats. Els estudis presencials hauran de tenir un valor afegit, que no només sigui escoltar un professor de manera passiva”, diu Sigalés. “L’estudiant que fa un màster a distància no només n’aprèn les competències, sinó que també es familiaritza amb l’ús de les tecnologies i la virtualitat, que avui dia és molt important”, conclou.

stats