Especials 01/06/2014

Aprenentatge-servei universitari per al conjunt de la societat

Article de Salvador Simó, professor de Teràpia Ocupacional de la UVic-UCC

Ara
1 min
L'aprenentatge-servei integra la formació amb el compromís

VicL’aprenentage-servei (ApS) és un programa solidari integrat en els continguts curriculars orientat a atendre necessitats d’una comunitat. Integra la teoria amb la pràctica, la formació amb el compromís, la cognició amb l’emoció. Orienta els èxits acadèmics cap a la construcció de ciutadania a través del servei comunitari. Implica creixement intel·lectual i personal, al costat d’un compromís social, i transmet valors de justícia social. Destaca pels efectes personals en els estudiants (eficàcia, identitat, desenvolupament moral), socials (reducció d’estereotips, responsabilitat social...) i d’aprenentatge (resultats acadèmics, aplicació d’aprenentatges en el món real, pensament crític, comprensió de la complexitat).

La UVic-UCC va començar a desenvolupar el Projecte d’ApS Jardí Miquel Martí i Pol l’any 2005. Alguns estudiants de Teràpia Ocupacional treballen des d’aleshores amb persones en situació d’exclusió social en la creació i el manteniment d’un jardí situat al Campus i obert a la ciutadania.

Les sessions, integrades en l’assignatura de Fonaments de la Professió, es desenvolupen durant tres hores un cop a la setmana. El projecte genera sinergies entre les institucions polítiques, empresarials i civils. Fomenta la inserció laboral, la salut dels participants i un aprenentatge basat en la realitat i en el binomi docència-recerca. Ha mostrat l’impacte positiu tant en els usuaris (salut i inclusió social) com en els estudiants (aprenentatge i sentiment de ciutadania). El projecte ha estat reconegut com a Bona Praxi en la Lluita contra la Pobresa per la Unió Europea (2011) i com a Good Practice per la UNESCO (2013). Des de Teràpia Ocupacional es desenvolupa també un projecte d’ApS a la residència El Nadal. La UVic-UCC du a terme diversos projectes d’ApS.

stats