SETMANA DE LA MOBILITAT - FUNDACIÓ ABERTIS

Teràpia de xoc per reduir la sinistralitat al volant entre els més joves

La Fundació Abertis desenvolupa una campanya d’impacte en discoteques i zones d’oci per conscienciar els joves de la importància de la seguretat viària

Els accidents de trànsit són la primera causa de mortalitat entre els joves de 18 a 25 anys a l’Estat, tot i que el fenomen s’ha convertit ja en un problema europeu: els joves de 18 a 25 anys només representen el 8% de la població total de la Unió Europea, però capitalitzen el 15% de les morts en accident de trànsit, i durant els mesos d’estiu o els caps de setmana el percentatge de joves morts en accident de trànsit es dispara fins al 21% del total de persones que perden la vida a la carretera.

Tot i la lluita de les institucions i les campanyes policials, any rere any les xifres de joves morts o ferits a la carretera relacionades amb el consum de drogues i alcohol després d’haver passat una nit de festa segueixen sent inacceptables, amb la qual cosa l’efectivitat dels controls policials i les campanyes convencionals ha de ser reforçada. Una enquesta publicada per la direcció general de Trànsit i realitzada a més de 6.500 joves conductors europeus revela que el 16% condueix habitualment sense haver-se cordat correctament el cinturó o dispositiu de seguretat, que el 13% ha conduit durant l'últim mes després d’haver consumit alcohol i el 57% ha superat amb escreix i conscientment els límits de velocitat establerts.

La velocitat i el consum d’alcohol són part d’una equació fatal a la qual una part dels conductors més joves i amb menys experiència al volant semblen ignorar. Encara hi ha més: un 11% dels joves enquestats reconeix mirar sèries i vídeos al seu telèfon mòbil mentre condueix, el 43% confessa enviar 'whatsapps' i altres missatges instantanis, i el 54% dels conductors joves enquestats reconeix distreure’s al volant quan veuen un vianant que consideren atractiu.

Contra la banalització

En aquest context la Fundació Abertis, una entitat sense ànim de lucre nascuda de la matriu de la multinacional Abertis, ha iniciat una campanya de xoc centrada en la millora de la seguretat viària entre els joves. La campanya, molt innovadora i fins ara mai vista a l’estat espanyol, va ser batejada amb el nom de #TheBlackout ('L’apagada', en català) i està destinada a conscienciar els joves del perill de sumar en una mateixa equació velocitat, imprudència i consum de drogues i alcohol.

10 milions d'usuaris

És l'abast general de la campanya de la Fundació Abertis #TheBlackout

Aquesta campanya neix d’una dada tan crua com real: el 40% dels conductors implicats en accidents mortals l’any passat a l’Estat anava begut o drogat, amb una tendència netament alcista de conductors que donen positiu en els tests de cànnabis i cocaïna, tal com constata un estudi de l’Institut Nacional de Toxicologia realitzat l’any 2018. Pel que fa als conductors joves implicats en accidents mortals a l’Estat, és especialment significatiu el fet que més del 70% presentés una taxa d’alcoholèmia superior als 1,2 grams per litre, un llindar que les autoritats sanitàries consideren una “intoxicació severa” que inexorablement comporta “una disminució significativa de la capacitat cognitiva” i que impossibilita la conducció.

Arribats a aquest punt, les principals institucions implicades en la seguretat en la xarxa viària reconeixen que els últims anys hi ha hagut un “procés de banalització” del perill que suposa barrejar alcohol, drogues i conducció, i que entre els més joves existeix una certa “sensació d’impunitat”, sobretot els mesos d’estiu i els caps de setmana a les zones d’oci nocturn, que requereix una actuació més complexa que la modificació i l’enduriment de les penes relacionades amb els delictes contra la seguretat viària introduïdes en el Codi Penal els últims mesos.

800.000 reproduccions

És la xifra que exemplifica l'impacte del vídeo de la campanya

Senzill i efectiu

El plantejament de la campanya impulsada per la Fundació Abertis és tan senzill com efectiu: durant una nit de festa en una zona d’oci nocturn s’interromp una sessió musical en una discoteca o concert per, després d’un moment d’incertesa, projectar un breu vídeo en què un protagonista d’uns 30 anys que actualment es troba a la presó per un delicte viari explica el seu testimoni.

El conductor infractor detalla amb serenor com va originar un accident que va causar la mort del seu millor amic i va deixar a una tercera persona greument ferida, després d’haver consumit alcohol una nit de festa i circular amb una velocitat inadequada i sota els efectes de la beguda. La cruesa del testimoni, que també explica com l’accident li ha fet perdre la seva parella i la feina, capta l’atenció d’uns joves que comproven impactats com una nit d’oci pot acabar en un drama majúscul.

Internacionalització

Després d’haver-se projectat amb èxit a Barcelona, València, Eivissa, Madrid i Salamanca i haver arribat a uns deu milions de joves d’arreu de l’estat espanyol, la campanya #TheBlackout va creuar els Alps fa uns mesos per aterrar a Verona, una ciutat del nord d’Itàlia amb presència del grup Abertis, i ara ha creuat l’oceà Atlàntic per fer cap a Santiago de Xile, la capital del país sud-americà, un lloc estratègic gràcies a una filial local i a on s’ha constatat un augment dels accidents mortals causats per conductors joves i novells sota l’efecte de l’alcohol.