L'escola Moragas, un centre de construcció de projectes de vida realistes

El president de la cooperativa de l'entitat, Jordi Lobo, que atén persones amb discapacitat intel·lectual, exigeix el dret del col·lectiu a tenir escola gratuïta com tothom

"És una escola petita, familiar on el tracte és molt personalitzat, com si fos una llar". D'aquesta manera defineix l'escola Moragas el president de la seva cooperativa, Jordi Lobo. "Tenim dos reptes principals. Un és ajudar els alumnes amb discapacitat intel·lectual a construir un projecte de vida realista amb sintonia amb el que són, les seves capacitats i els seus límits, de la manera més integradora i inclusiva com sigui possible. L'altre és que tinguin dret a tenir escola gratuïta com tothom. No es pot entendre que estem així al s.XXI", indica.

El centre beneficia 40 alumnes, principalment mitjançant l'escola d'ensenyament infantil, primari i d'educació secundària, que segueix el currículum ordinari, però adaptat. "També tenim programes de transició a la vida adulta, que preparen els nois pel món laboral", explica Lobo.

El servei d'atenció a les famílies és un dels eixos principals de l'entitat. Lobo adverteix que "és molt important, ja que ajudem a digerir la realitat, que per als pares és molt difícil a vegades". A més d'organitzar, també, activitats esportives, com la creació d'un equip d'hoquei herba, el president de la cooperativa indica que "una altra activitat és la hipoteràpia, que és una fisioteràpia usant el moviment natural del cavall". La integració amb l'entorn i la vida de barri són també, per Lobo, altres eixos importants.

"El més complicat que tenim és la viabilitat econòmica. És un tema d'inquietud. Som escoles petites. Al País Basc, per exemple, a les escoles d'educació específica on no arriba el govern hi arriba l'administració local. Aquí ens hem de buscar la vida", lamenta Lobo, que adverteix que "les despeses s'han de dividir entre 40 i no entre 1.000".

Com aspecte positiu, Lobo recalca que "estem vivint un moment apassionant en el tema de la inclusió i la integració. El nostre repte és que s'aprofiti la nostra experiència a nivell de recursos humans i material. A l'escola ordinària hi ha moltes necessitats i pocs recursos". A més, afegeix que el tema de la conscienciació social "està molt superat", tot i que "una altra cosa és que el desconeixement a vegades crea incertesa i quan veus una persona amb discapacitat pel carrer no saps com abordar-la". Per això mateix, Lobo pensa que hi ha camí per fer, perquè sempre es "generen dubtes i inquietuds".

Nom de l'entitat: Escola Moragas

Àmbit d'actuació: infants i joves amb discapacitat intel·lectual

Serveis: educació infantil, primària i secundària, atenció a les famílies, integració amb l'entorn, activitats esportives, hipoteràpia

Web: http://www.escolamoragas.com/

Més continguts de