CAIXABANK INFORMA
Especials 05/12/2019

Assistents virtuals, un món de serveis a l'abast de la mà

Aquesta aplicació de la intel·ligència artificial permet millorar la personalització dels productes i la gestió dels serveis als usuaris

2 min

Què és la intel·ligència artificial (IA)? El creador del concepte, l’informàtic i científic cognitiu John McCarthy, ho va resumir de la millor manera: "És fer que una màquina es comporti d'una manera que en un ésser humà seria considerada intel·ligent".

O molt intel·ligent, perquè un sistema d’IA pot llegir més de 100.000 documents al dia, o emmagatzemar més de 15 milions d’imatges i reconèixer-les amb més exactitud que els humans. Aquesta capacitat quantitativa ens obre un camp de joc enorme en relació als assistents virtuals (IPA per les sigles en anglès). I és que més de tres quartes parts de les decisions que prenem són gairebé inconscients, mecàniques. Els IPA funcionen per reconeixement de veu i cada vegada més sistemes operatius n'inclouen un de propi per facilitar l'accessibilitat de l'usuari o poder realitzar tasques que es podrien dur a terme manualment de manera molt més ràpida i eficaç.

Els podem ordenar que facin qualsevol tipus de cerca en un buscador a internet, una trucada a un contacte concret, enviar missatges senzills i/o preestablerts, que ens informin del temps que ha fet, fa o farà on sigui del món, que facin una fotografia, que ens resolguin dubtes de cultura general, que ens localitzin espais en un mapa virtual... La llista és molt llarga.

I encara hi ha una dimensió més. Perquè la IA aplicada als assistents virtuals els permet aprendre de les dades que tens al teu voltant per personalitzar la seva atenció cap a nosaltres. És a dir, poden gestionar la llum o la calefacció no només a partir d’una programació, sinó sabent per exemple quan ets a casa i quan no, quan arribaràs, o en funció dels teus hàbits. Això en primer terme és evident que ens facilita la vida, ens la fa més còmoda, i també és el punt de partida perfecte per estalviar, per exemple.

Però els IPA no només poden actuar com a assistents de la llar. Els sistemes d’intel·ligència artificial s’estan aplicant en diversos àmbits, com ara la salut, tant en tractaments com en cirurgies o en recuperacions. I en el cas del sector financer, per exemple, molts bancs tenen assistents que t’ajuden a resoldre dubtes o fins i tot a contractar productes o fer transferències bancàries.

És el cas de NEO, l’assistent virtual de CaixaBank, a qui pots consultar sobre algun producte o servei. Creat el 2018 a partir de la tecnologia d’IBM, aquesta companyia i CaixaBank el van dotar d’informació a partir de 60.000 variacions de possibles preguntes, que ha anat enriquint a partir de les consultes rebudes des de llavors.

És capaç de respondre a qüestions complexes, des de legislació del sector a preguntes sobre productes bancaris, sobre tecnologia... Es calcula que prop d’un 80% de les consultes que es fan queden resoltes per aquest assistent virtual.

La seva eficiència en la resolució de dubtes i la gestió de tasques, en definitiva, permet que les persones ens puguem dedicar a aspectes força més importants en les nostres vides, com les coses que ens agraden o la cura del nostre entorn immediat.

stats