“Al sector de l’automòbil se l’ha de mimar com si fos un nen petit”

Entrevista a Enrique Lacalle, president del saló Automobile Barcelona

Enrique Lacalle és el president del Saló de l’Automòbil de Barcelona des de l’any 2001, tot i que la vinculació al comitè directiu de Fira Barcelona li ve de lluny, des del 1971. El seu pare va ser el principal pioner d’aquesta mostra, que, amb motiu de l’arribada al centenari, ha millorat espectacularment la xifra de marques assistents, els metres quadrats dedicats a exposició i les exhibicions de tota mena.

Podríem dir que aquest any el saló Automobile ha fet el cim?

Això no es pot dir mai. Sí que hem fet un resultat de rècord. Tenim més marques que Ginebra, el saló emblemàtic del motor per a tothom. I això és un èxit per a l’Automobile i per a Barcelona, que confirma que el canvi de plantejament que vam introduir el 2017 va ser un encert.

Les vendes del mercat espanyol de l’automòbil porten sis mesos en recessió, i la producció de cotxes de les marques espanyoles ha baixat els tres últims. ¿Vol dir que aquesta celebració arriba en un bon moment per al sector?

Venim d’una època fantàstica. L’any passat les vendes de cotxes van pujar un 7% a Espanya. La situació que vostè comenta és certa, però jo li puc assegurar que aquest mes de maig el saló de Barcelona donarà un impuls espectacular a les vendes dels fabricants de vehicles.

Què li demana vostè al nou govern resultant de les eleccions del 28-A per al sector de l’automòbil?

Aquest sector representa el 10% del PIB espanyol. Ocupa el 9% de la seva població laboral. Espanya és el segon fabricant d’automòbils d’Europa i el novè del món, cosa que representa el 3% de la producció mundial de vehicles. Tot això implica que, amb dinou fàbriques al darrere, hi ha moltes famílies que depenen d’aquesta indústria. I això obliga el govern a cuidar el sector, a mimar-lo com si fos un nen petit. Si el món de l’automòbil agafa un refredat, l’economia nacional agafarà una pulmonia. Tenint en compte això, el primer que li demano al govern és que no confongui el consumidor amb informacions errònies. Que no els faci agafar por perquè sí. Aquest Saló serveix per explicar a la gent que els cotxes de combustió d’avui contaminen molt poc.

I com ho podem solucionar, això?

Els cotxes que contaminen de debò són els que tenen més de deu anys. I aquí n’hi ha molts, massa, d’aquests. És això el que hem de canviar amb ajudes del govern. Si els hipotètics compradors no reben facilitats, els problemes ecològics que hi ha s’aniran agreujant.

LES PRINCIPALS MARQUES FAN COSTAT A L'AUTOMOBILE BARCELONA

La capacitat negociadora d’Enrique Lacalle és inqüestionable. La potència de la seva agenda, però sobretot la seva habilitat per convèncer qualsevol interlocutor, ha permès que al llarg els anys el saló hagi estat considerat declarat d’interès nacional, els seus expositors hagin rebut ajudes fiscals en moments puntuals i les marques li hagin donat suport quan ha fet falta.

Com ara, en ocasió d’aquest centenari. Ningú no sap com serà el saló d’aquí cent anys més, ni tan sols si encara hi haurà cotxes. Per no saber, no sabem ni si hi haurà saló el 2021, ja que aquest és un món en el qual no únicament els models de negoci sinó també, i sobretot, els de mobilitat estan en canvi constant.

De moment, les marques més arrelades a Catalunya s’hi han volgut sumar. “El suport que ens ha donat Luca de Meo, el president de Seat, ha sigut fonamental perquè aquesta edició sigui la realitat que vivim”, diu Lacalle.

Mikel Palomera, el director de la marca Seat per a Espanya i un dels màxims artífexs dels èxits comercials i tecnològics de la firma catalana, té molt clar que el compromís amb l’Automobile és ineludible: “La ciutat de Barcelona es mereix que el saló sigui un èxit, i encara més ara que el món de l’automòbil passa per un moment de convulsió i necessita que iniciatives com la del centenari surtin de la millor manera possible. El nostre compromís hi és, i es pot comprovar amb la manera com tant nosaltres com la resta de marques del grup hi som presents”.

Entre aquestes marques que esmenta Palomera hi ha, òbviament, Volkswagen. Al capdavant d’aquest constructor hi ha Laura Ros, la seva directora general a l’Estat: “La nostra presència pretén ser com més emocional millor. Per això aportem diversos concept cars que ens ajudaran a mostrar al públic visitant quina és la nostra visió –la de la marca, però també la del grup en general, que està ubicat en un pavelló diferenciat– sobre com creiem que serà el futur del món de l’automòbil”.

Tot i que no té cap fàbrica al país, des que Honda va entrar-hi a començaments dels anys vuitanta sempre ha tingut la seva seu a Catalunya. Marc Serruya, el president d’Honda Iberia, destaca que “Barcelona sempre ha sabut mantenir el nivell de millor saló de l’automòbil que s’ha fet mai a Espanya, i per tant es mereix que les marques siguem justes. Per això una vegada més, com sempre, estarem al seu costat, i més ara que la fira arriba a un aniversari tan significatiu”.

Més continguts de