També fan anys aquest 2019

Coincidint amb el centenari del Saló de l’Automòbil, són nombroses les marques, models de cotxes, institucions i organitzacions de l’àmbit de l’automoció que aquest any també bufen les espelmes del pastís d’aniversari. Aquí recordem altres celebracions d’aquest any

           

ABARTH (70 ANYS)

Carlo Abarth i el pilot Guido Scagliarini van ser els creadors d’una marca que ha sigut sinònim d’esportivitat i estil. Les seves preparacions es distingien per un logotip amb un escorpí. El primer model que van fer va ser el 204 A, derivat d’un Fiat 1100. Un any després, Tazio Nuvolari va obtenir la seva última victòria amb un cotxe d’aquesta casa. Després caurien molts més rècords.

BENTLEY (100 ANYS)

Un segle després, aquesta marca continua sent la màxima expressió del luxe i l’esportivitat. Walter Owen Bentley va ser el fundador d’aquesta firma, que va trigar dos anys a vendre el primer cotxe. El 1929 la va comprar Rolls Royce i a finals dels 70 va passar al grup Volkswagen. Els seus resultats en curses com Le Mans la van ajudar a donar-se a conèixer al principi de la seva història.

CITROËN (100 ANYS)

La marca del doble galó s’ha afegit al centenari del saló a l’últim moment com a única representant del grup PSA, que inicialment no tenia previst assistir-hi, fidel a la seva política d’ignorar moltes iniciatives que es fan a Catalunya. Però la presència era obligada, perquè l’aniversari coincideix amb el de la marca que va crear el Tipus A, el primer cotxe fabricat en sèrie a Europa.

FORD MUSTANG (55 ANYS)

El temps no passa per aquest esportiu popularitzat per Steve McQueen a Bullit. Per quart any consecutiu, el 2018 la generació més moderna del Mustang s’ha convertit en l’esportiu més venut a tot el món, amb 113.066 unitats despatxades, gairebé 76.000 de les quals al mercat nord-americà, on va néixer aquest excitant V8 amb tanta personalitat. La llegenda continua.

IMSA (50 ANYS)

La International Motor Sports Association (IMSA), l’entitat que organitza el campionat Sport Car -curses de resistència-, el de més prestigi als EUA, celebra el mig segle de la fundació. Inicialment hi corrien els mateixos cotxes del grup C del Mundial de resistència, tot i que sense límit en el consum de carburant. Fernando Alonso ara és un dels ídols d’aquest campionat.

LAND ROVER DISCOVERY (30 ANYS)

El van presentar al Saló de Frankfurt del 1989 i ara, per celebrar les tres dècades d’un cotxe tan versàtil que ha marcat moltes referències en la conducció tot terreny, el fabricant anglès en comercialitza una nova edició, la Landmark. Des que va néixer se n’han venut 1,7 milions a tot el món. El nou Land Rover té un preu inicial de 74.000 €.

NISSAN GT-R I 370-Z (50 ANYS)

Dos dels models més esportius d’aquest fabricant japonès fan mig segle de vida. El GT-R sempre ha sigut sinònim d’altes prestacions i exclusivitat des dels seus orígens a la competició. El 370-Z deriva del Datsun 240Z original que tants èxits va obtenir, sobretot als circuits. Nissan ha llançat ara dues edicions especials d’aquests dos cotxes.

PORSCHE 917 (50 ANYS)

El 12 de març del 1969 es va presentar a Ginebra un dels cotxes de competició més bonics de tots els temps. Dissenyat per guanyar les 24 Hores de Le Mans, ho va fer el 1970, un any després d’estrenar als 1.000 km de Zeltweg (Àustria) el seu llarg palmarès. La decoració amb els colors de la petrolera Gulf és mítica.

RENAULT 12 (50 ANYS)

Inicialment anomenat Projecte 117, aquest cotxe va necessitar cinc anys per passar a ser una realitat. Aquesta berlina portava inicialment un motor de 1.264 cc, que donava 54 CV. Durant catorze anys el van fer a la fàbrica de Renault a Valladolid, d’on en van sortir 434.348 unitats. Va ser un cotxe molt popular a Espanya gràcies a les moltes versions que hi va haver.

SCUDERIA FERRARI F1 (90 ANYS)

El 16 de novembre del 1929, a les oficines del notari Della Fontana, a Mòdena, es va constituir la Società Anonima Scuderia Ferrari. La resta de la història de l’equip més famós del món de la F1 ja la coneixen i no necessita més presentació. Rere l’escut del Cavallino Rampante hi ha molt més que una marca llegendària o una escuderia. Quan parlem de Ferrari, parlem d’una religió.

SEAT 1430 (50 ANYS)

Derivat del 124, del qual sobretot es diferenciava per la doble òptica frontal, va ser la berlina més completa fabricada llavors a l’Estat. El van produir fins al 1976, i en van construir més de 225.000 unitats. Inicialment portava un motor de 1.438 cc que donava 70 cavalls, però més tard hi va haver les versions FU i FL, amb més potència, que van destacar en competició.

SEAT 850 SPORT SPIDER (50 ANYS)

Mentre produïa el seu cotxe 1 milió, la marca catalana va començar a fabricar aquest convertible biplaça, que derivava de la berlina 850, signat pel famós dissenyador italià Enrico Bertone. Portava un motor de 903 cc, capaç de generar 52 CV de potència. Aquest model ha sigut l’únic d’aquestes característiques que ha produït Seat des que va començar a fabricar automòbils el 1953.

Més continguts de