BBVA AMB LES EMPRESES CATALANES

“Volem ajudar els nous constructors perquè els seus productes arribin a un nivell més alt del que tenen ara”

Entrevista a Xavier Sagués, gerent d’Integral Design and Development

Judit Monclús
2 min
Xavier Sagués és el gerent d'Integral Design and Development / MANOLO GARCIA

Integral Design and Development es dedica a dissenyar i fabricar maquetes de trens a escala real. Es tracta d'una part important prèvia a fabricar les grans locomotores que impulsen la renovació ferroviària arreu del món.

Com sorgeix Integral Design and Development?

L'empresa es funda el 1991 i neix del centre tècnic de l'empresa Pegaso, quan un grup de treballadors anglesos que es dedicava a dissenyar cotxes fa convergir en l'empresa dues forces: la de l’enginyeria i la de l’activitat provinent del disseny.

Feu maquetes de trens a escala real. Per què s’utilitzen?

Per validar qüestions com ergonomia, colors o confort. Cal pensar que un cop es posen a produir els trens ja no es pot canviar res, i per això hi ha clients que demanen una maqueta a escala real, per validar el projecte. Aquesta opció té una funció tècnica i en el cas de màquines que tenen un procés de fabricació bastant llarg, com és el cas dels tramvies, serveix per poder exposar el projecte prèviament a la població que en serà usuària.

Quines especificitats han de tenir al contrari que els productes finals?

Les maquetes no són funcionals, són volumètriques, però serveixen per fer una validació tècnica al detall dels nostres dissenys, com ara si les alçades són les correctes. Els materials no acostumen a ser els de la sèrie ja que, segons la normativa ferroviària, en molts casos calen materials especials i les maquetes només responen a la voluntat de representar el producte final. En tot cas, ja treballem amb maquetes realitzades amb realitat virtual: només amb unes ulleres per passejar per l’interior dels vagons.

Quins són els principals clients?

Hem tingut la sort de viure el període d’evolució que hi ha hagut a l’estat espanyol en matèria ferroviària, quan s’ha fet una forta inversió en metros, tramvies i trens d’alta velocitat. Els nostres clients han sigut Caf, Talgo i Alstom, principalment. Ara hem sortit a fora a oferir aquesta mateixa experiència. Per exemple, a Rússia estem treballant amb un dels grans constructors que hi ha al país, el Transmashholding, que és el tercer constructor mundial en matèria de trens i per a qui hem dissenyat el tren i el tramvia de Moscou. Hem volgut exportar a països on el tema ferroviari estava poc desenvolupat. En el cas de Rússia, calia renovar la seva infraestructura i nosaltres hem col·laborat perquè fos més competitiva.

Quin paper ha jugat el BBVA en el vostre desenvolupament?

Com que hem anat a fora, ens ha ajudat amb els diversos sistemes de pagament, a finançar projectes de manera diferent a la qual estàvem acostumats aquí. BBVA ens ha donat suport en cada operatòria i comptem amb diferents productes de l’entitat, sobretot per poder finançar els projectes que fem fora del país.

Els reptes de futur també passen per l’exportació?

Sortim a fora però no només a Rússia, també a Turquia, l'Índia, Sud-àfrica, etc. Sona lluny però són països amb un gran potencial de desenvolupament ferroviari, i on els estats donen suport amb polítiques econòmiques. Volem ajudar els nous constructors perquè els seus productes arribin a un nivell més alt del que tenen ara.

stats