BBVA AMB LA SOSTENIBILITAT

“És important treballar avui per no haver d’improvisar demà”

Entrevista a Moisès Cruañas, cofundador d’Ona Safe and Clean SL

Judit Monclús
3 min
Moisès Cruañas i David Curto estan al capdavant d'Ona Safe and Clean / SARA CABARROCAS

L’empresa Ona Safe and Clean dissenya i fabrica embarcacions destinades a la neteja del medi ambient aquàtic i a fer tasques de prevenció per a la conservació dels ecosistemes marins.

En quina situació es troba el nostre entorn aquàtic més proper?

Des de la part empírica, la situació és fràgil i es pot desequilibrar de manera molt ràpida per la pressió que exercim sobre el medi marí: turisme, pesca professional i d’esbarjo, creuers, emissaris submarins, rius i rieres, ports... D'altra banda, tenim el canvi climàtic, amb situacions desconegudes, o l’arribada d’espècies invasores, que produeixen desequilibris a l’ecosistema.

Fabriqueu embarcacions per combatre la contaminació flotant. Quines característiques tenen?

Són polivalents, ràpides, eficaces, transportables amb remolcs convencionals i, esclar, respectuoses amb el medi ambient. Vam ser els primers de tot l’Estat a transformar motors convencionals a gas GLP per netejar sense contaminar. Tenim dos models que són els més destacats. El SAC NETS disposa de dos braços amb dues cistelles, amb una amplada de més de quatre metres, capaç de netejar 27.000 metres quadrats per hora i que és ideal per a zones obertes i litorals. Per la seva banda, el SAC OIL té la proa oberta, una cinta i una turbina elèctrica per aspirar els flotants sòlids i hidrocarburs cap a uns tancs interns de l’embarcació. Totes tenen motors 'eco' de GLP i, aviat, en tindran d’elèctrics.

Les dissenyeu seguint criteris de sostenibilitat i eficiència...

Intentem que les resines que s’utilitzen siguin com més ecològiques millor, igual que algunes parts de l’embarcació no estructurals, que estan fabricades amb fibres naturals o reciclades. L’estudi i el disseny del casc també redueixen consums durant la navegació. Això millora l’eficiència energètica del conjunt i els costos d’explotació.

També feu tasques de neteja, vigilància i prevenció a les costes. ¿Heu notat un augment de la consciència ambiental?

Sí, n’hi ha molta. De fet, que ara et preocupin els plàstics està de moda i això té la seva part bona i no tan bona. Aquestes bones intencions s’han convertit en una cortina de fum davant les institucions del país, que no han posat fil a l’agulla en aquest sentit i han deixat en mans de la ciutadania aquesta tasca.

Quin paper ha jugat el BBVA en el desenvolupament de la vostra empresa?

Ens ha facilitat de manera clara i entenedora les possibilitats de finançament a les quals podíem optar. Gràcies a això i a una pòlissa de crèdit amb unes molt bones condicions, hem pogut tirar endavant fins avui.

Amb la problemàtica dels plàstics, quina deriva creieu que poden agafar els serveis que oferiu?

Esperem que la comercialització del plàstic vagi cada cop més a la baixa. En la regla de les 3R –reduir, reciclar, reutilitzar– nosaltres n’hi afegiríem una altra: la de recollir o retornar. També esperem que de la mateixa manera que veiem normal que hi hagi màquines que netegen els carrers, ho sigui que hi hagi embarcacions netejant els ports i el litoral de plàstics flotants. De fet, una de les nostres intencions seria retornar un servei desaparegut fa anys i que avui està molt justificat. Treballem cada dia per retornar el mar al seu estat natural, en ser un referent, en desenvolupar sistemes i equips que puguin revertir aquesta situació d’emergència climàtica. És important treballar avui per no improvisar demà.

stats