Microsites CAT Serveis 14/08/2019

La Generalitat promou el consum de peix de proximitat

A les costes catalanes hi ha peixos molt diversos i per a totes les butxaques, que diàriament arriben del mar a la taula

3 min
Imatge de barques de pesca al port de Palamós.

El departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació vol incentivar el consum del peix de llotja com a producte pesquer de qualitat, fresc i de proximitat, comercialitzat a les llotges catalanes.

Per fer-ho ha impulsat la campanya 'Assenyala'm, soc garantia de proximitat', que vol contribuir a fomentar un vincle entre els consumidors i el sector pesquer català, mitjançant el reconeixement dels productes pesquers de proximitat, i donar a conèixer la gran varietat d'espècies que es poden trobar a les llotges catalanes, especialment el peix local poc conegut, i promoure el producte de temporada.

Es tracta d'informar de quina és la millor època per consumir determinades espècies, que normalment coincideix no només amb la millor qualitat sinó també amb un preu més assequible. Cal destacar que hi ha productes del Mediterrani accessibles a totes les butxaques, fàcils de cuinar i de menjar, i que també suposen un plaer per al paladar.

Un altre dels objectius de la campanya, adreçada al públic en general però també, i especialment, als joves i futurs sèniors, és fer saber les propietats beneficioses del consum dels productes pesquers, com ara l'elevat contingut d'Omega-3, el baix contingut calòric i l'alt valor biològic de la proteïna del peix, que és una important font de calci i que representa la proteïna eco-bio més econòmica.

Així mateix, amb aquesta acció, cofinançada pel departament d'Agricultura i la Unió Europea, es vol informar el consumidor sobre la importància de l'etiquetatge del peix i promoure la identificació del producte de proximitat mitjançant el distintiu Peix de Llotja.

Cartell de la campanya a favor del peix de proximitat

Peix de Llotja, del mar a taula

El punt de partida d'aquesta campanya es troba en l'impuls que el departament d'Agricultura vol donar al logotip d'identificació del Peix de Llotja. Aquest logotip ha de servir per identificar i diferenciar el peix de les llotges pesqueres catalanes. La pesca de Catalunya es caracteritza per ser una pesca costanera: les barques surten cada dia a pescar i tornen el mateix dia a port a vendre el que han capturat. Això vol dir que el nostre producte és molt fresc, de manera que es pot trobar a les peixateries o restaurants al cap de poques hores de sortir de mar. Aquest producte, a més de fresc, té el valor afegit de la proximitat des del punt de vista mediambiental.

El sector pesquer, un dels puntals de l'economia blava del país

Amb aquesta campanya es dona continuïtat a la que es va fer fa dos anys amb l'Ajuntament de Barcelona, el Gremi de Peixaters de Catalunya i la Federació Nacional Catalana de Confraries de Pescadors, que consistia en l'edició d'un tríptic informatiu que indicava, de manera clara i senzilla, la informació que ha d'arribar al consumidor final i per tant quina informació ha d'acompanyar el producte a les peixateries. També es van fer unes bosses de mercat reutilitzables amb la imatge i el missatge de la campanya, que es van oferir als clients de 300 peixateries de la xarxa de mercats de Barcelona, Tarragona i Girona, per informar-los sobre l'etiqueta a la peixateria i promocionar el peix de llotja.

Pòster amb les 50 principals espècies de peixos que es comercialitzen a Catalunya

En aquest mateix sentit, en l'última edició de la Fira Alimentaria es va presentar el 'Manifest per a la promoció dels productes pesquers de proximitat dins la dieta mediterrània', signat pels Grups d'Acció Local Pesquers catalans (GALP Costa Brava i GALP Mar de l'Ebre), la Federació Nacional Catalana de Confraries de Pescadors, altres GALP del Mediterrani nord-occidental (GALP de Menorca, GAL Eivissa i Formentera, FLAG Sardegna Centro Occidentale i FLAG Pays Pyrénées Mediterranée) i la direcció general de Pesca i Afers Marítims (DGPAM) del departament d'Agricultura.

Model de gestió pesquera únic

Amb aquestes accions, el departament d'Agricultura, mitjançant la direcció general de Pesca i Afers Marítims, contribueix també a aplicar l'Estratègia Marítima de Catalunya, en el sentit de reforçar el sector pesquer com un dels puntals de l'economia blava del país.

Catalunya s'ha dotat recentment d'un model de gestió pesquera únic fonamentat en la implicació plena de pescadors, científics, societat civil i administració. Aquest sistema de cogestió ha estat guardonat per la FAO i és garantia afegida que el producte comercialitzat a les nostres llotges pesqueres es captura amb criteris de sostenibilitat.

stats