PARLEM

La fragmentació de les operadores de banda ampla a Catalunya ens fa menys eficients. Com podem solucionar aquest problema?

La clau passa per una operadora prou gran com perquè sigui capaç de competir en eficàcia i eficiència amb les operadores de sempre. Parlem va néixer el 2014 amb aquest objectiu

La innovació en les xarxes de telecomunicacions ens permet treure el màxim partit a la digitalització. Sembla increïble com en l'actualitat podem reproduir i enviar documents, imatges, vídeos, arxius de so, etc., amb una rapidesa impensable fa tot just uns anys. En aquest sentit, és molt destacable la velocitat amb la qual s'ha estès la banda ampla a tots els països industrialitzats i, en el nostre cas concret, a Catalunya. Formem part d'una comunitat industrial de primer ordre, amb una capital que s'ha consolidat com un 'hub' tecnològic mundial, amb la capacitat d'atraure companyies que lideren el sector de la tecnologia com Facebook o Amazon, i d'acollir esdeveniments de gran rellevància per a aquest sector, com el Mobile World Congress.

La ràpida implementació de la banda ampla ha comportat l'aparició de múltiples empreses que ofereixen serveis de telecomunicacions al territori català. En l'actualitat, hi ha més de trenta companyies catalanes que operen en aquest sector, una gran part de les quals ofereix els seus serveis únicament i aïlladament en localitats, de major o menor grandària, principalment capitals de comarca i petites poblacions. D'aquesta manera, algunes han implementat la seva pròpia xarxa de banda ampla a la població en la qual operen, dibuixant així un mapa fragmentat pel que fa al cablejat a Catalunya. Aquesta situació fa que l'eficiència en serveis sigui menor, atès que les companyies tenen menys volum i menys força per negociar. Així mateix, les petites xarxes i inversions són més difícils d'amortitzar. No n’hi ha cap que actuï amb la visió de cablejar tot el territori del nostre país.

En definitiva, el resultat final de tenir molts petits operadors fa que no es pugui competir amb les grans companyies, la majoria de les quals són multinacionals de fora. De fet aproximadament el 90% del mercat està copat per Movistar, Orange i Vodafone.

En aquest context, i per donar solució a aquest problema de fragmentació, va néixer Parlem el 2014, amb el propòsit de convertir-se en l'operadora de telecomunicacions global de Catalunya i amb la intenció de respondre a les necessitats de telefonia, d’internet i de televisió i continguts de tots els usuaris catalans, per liderar la transformació de les telecomunicacions a Catalunya. I amb la visió de ser prou grans com per competir en eficàcia i eficiència amb les operadores de sempre.

Des de Parlem defensen la filosofia d'una operadora de telecomunicacions de proximitat i d’àmbit nacional, que permeti oferir un tracte personalitzat als clients. De fet, aquest és l'objectiu amb què es gestiona el dia a dia de l'empresa. Però, sense que sigui excloent, consideren que "és imprescindible treballar en un territori prou ampli per poder ser el més eficients possible en benefici dels consumidors", segons explica Ernest Pérez-Mas, CEO de la companyia.

Què és, doncs, el que fa molt rellevant el projecte de Parlem en aquest escenari de total fragmentació i falta de competitivitat?

El projecte de Parlem és un projecte a llarg termini que vol disputar el lideratge de les telecomunicacions a Catalunya a les empreses espanyoles i a les multinacionals. "No entenem que els beneficis del consum en telecomunicacions dels catalans se’ls hagin de quedar empreses de l’Íbex 35 o estrangeres. Un negoci de més de 5.500 milions anuals que se’n van per no tornar", explica Pérez-Mas, que no dubte a l'hora d'assenyalar un referent: "En certa manera ens emmirallem en Euskaltel, una empresa líder en les telecomunicacions a Euskadi que a més ara està sortint del seu espai inicial. Una empresa que factura uns 600 milions i té més del 40% de quota de mercat només al País Basc". A curt i mitjà termini l’estratègia de Parlem passa per treballar amb socis industrials com Masmóvil, a qui poder rellogar la seva infraestructura. La relació amb aquest ‘partner’ és clau perquè l Regne d’Espanya, per concessió administrativa (el BOE), només tenen dret a tenir xarxes de mòbil 4 empreses: Vodafone, Orange, Telefónica i, des de fa pocs anys, el conglomerat de Masmóvil.

Parlem utilitza aquesta xarxa en condicions preferents i això és el que dóna un gran avantatge competitiu al seu projecte de creixement. Per oferir els serveis de banda ampla, Parlem també es recolza en els seus acords amb Masmóvil i altres proveïdors d’infraestructura de fibra òptica, però no descarta en un futur desenvolupar la seva pròpia infraestructura. "Per això Parlem és l’única empresa catalana que pot oferir serveis convergents a tot Catalunya (banda ampla i solucions de telefonia i continguts televisius). Com més gran sigui una operadora de telecomunicacions catalana, més valor de negoci de banda ampla generat romandrà en territori de Catalunya", valora Ernest Pérez-Mas.

Per veure dades sobre el sector:

https://catconsum.cat

Més informació sobre els productes i serveis de Parlem consulteu aquí.

Més continguts de