Ensenyar tecnologia a les escoles

Cal convertir els nens en petits grans interessats en el per què de les coses

Hi ha molts governs que presumeixen d’invertir grans recursos en l’educació. I en efecte, si s'observen les dades del Banc Mundial, es pot comprovar que en general hi ha un respectable percentatge dels PIBs nacionals dedicats a l’educació, encara que, ja se sap, mai no és suficient. En parla Jaime Villasana en aquest article que publica a la web de MWC Barcelona.

Però el debat ja no està en la quantitat invertida sinó en la qualitat. És a dir, en l’impacte i millora resultant en benefici dels estudiants. En aquest cas, la gran majoria de països treu mala nota, i només uns quants, sobretot del Pacífic asiàtic (Japó, Corea del Sud, Singapur, Taiwan) i del nord d’Europa (Noruega, Suècia, Dinamarca, Finlàndia, Estònia), poden presumir d’estudiants amb bons resultats tant en matemàtiques com en ciències i lectura segons la prova PISA 2012 coordinada per l’OCDE.

Ara bé, l’educació és un tema molt ampli que tracta moltes assignatures. Per això és interessant centrar-se en l’ensenyament de la tecnologia en escoles públiques i privades.  És a dir, ensenyar tecnologia (programació, circuits, informàtica, apps) perquè els estudiants sàpiguen conceptualitzar-la, crear-la i aprofitar-la. Es tracta de convertir els nens en petits grans interessats en el per què de les coses.

Que no siguin uns superficials usuaris de tecnologia, sinó que tinguin ganes de crear, inventar, i trobin la motivació necessària perquè en un futur vulguin continuar desenvolupant-se i fer una carrera en el món tecnològic. I, si bé no tothom pot aspirar a ser enginyer o programador, sí que almenys pot estar interessat en carreres relacionades amb el món de la tecnologia.

I és que al cap i a la fi, el món sencer tendeix a la tecnologia, i no tenir competències o un mínim interès en aquesta pot acabar ampliant l’escletxa tecnològica i empitjorar la riquesa del nostre país i el nostre índex de desenvolupament tecnològic intern, tal i com opina Villasana.

Ja és bastant comú que a nivell preuniversitari i universitari s’ensenyi a generar/fer servir tecnologia, sobretot a les carreres vinculades amb els sistemes computacionals i enginyeries de sistemes. Exemples d’això n’hi ha de sobres arreu del món. Però el que no és comú és l’ensenyament de la tecnologia a secundària i encara menys a primària. A aquests nivells d’ensenyament, és molt infreqüent. Cal recordar que l’educació és fonamentalment conservadora. Impulsar-hi canvis no és senzill per la complexitat del tema, els actors involucrats i els impactes generats. Per això qualsevol ajust estructural en un programa educatiu bàsic triga anys a concretar-se.

Ensenyar tecnologia a secundària

Un d’aquests llocs on ja s’està ensenyant tecnologia a secundària és a Catalunya, a través del programa mSchools. Hem parlat en unes quantes ocasions del programa, o sigui que aquí em limitaré a rescatar l’essencial per posar-ho en el context dels esforços governamentals per ensenyar tecnologia.

El programa mSchools no és una iniciativa enterament de l’administració (en aquest cas de la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona), sinó que parteix de la fundació Mobile World Capital Barcelona, gràcies al finançament de GSMA. El seu objectiu és promoure la utilització de les tecnologies mòbils entre els estudiants de secundària perquè coadjuvi a millorar l’educació a la vegada que els manté motivats.

És així com se’ls ensenya a crear solucions de tecnologia mòbil com ara apps, la qual cosa implica programar. Per exemple, 6.000 infants de Catalunya ja disposen d’una assignatura a l’escola sobre programació d’apps. Un altre dels components d’mSchools és el dels premisMobile Learning Awards, que consisteixen en un concurs que premia els vídeos que mostren aquells alumnes, professors i escoles que han innovat amb la creació d’una solució mòbil.

Tota la informació sobre el programa mSchools i les seves diverses branques està disponible a mSchools.mobileworldcapital.com. Cal recordar que el programa mSchools s’ha fet mereixedor d’un premi especial als Global Mobile Awards 2014, lliurats en el recent Mobile World Congress celebrat a Barcelona del 24 al 27 de febrer d’enguany.