Societat 02/03/2015

Apps per fer matemàtiques: una ajuda o una barrera per a l'educació?

PhotoMath resol equacions a partir d'una foto amb l'smartphone. Fins a quin punt la tecnologia modificarà la manera d'impartir les assignatures? 

Bernat Vilaró
2 min

BarcelonaHi ha una pila d'aplicacions que ajuden els estudiants i també els adults a millorar les seves habilitats en matemàtiques, a fer els deures de classe, o a resoldre equacions ja sigui per casa o a la feina. En recomanen algunes a Edutopia, un portal que promou la millora de l'aprenentatge, i també en pots trobar al cercador especialitzat en apps AppCrawlr.

Totes aquestes eines tenen un objectiu educatiu i pedagògic, de manera que són aplicacions útils per a professors i estudiants. Tot i això, i com passa amb gairebé totes les apps tecnològiques, sempre hi ha alguns inconvenients. Sobretot quan es tracta de temes educatius que trenquen la dinàmica i els mètodes tradicionals a l'aula.

Una foto, una resposta

I és que fins i tot hi ha aplicacions que et resolen les equacions matemàtiques. Amb PhotoMath l'alumne només ha de posar la càmera del seu smartphone damunt la fórmula matemàtica escrita per obtenir-le el resultat a l'instant. No és màgia. És tecnologia.

I per a nens...

Les matemàtiques, en ser una assignatura pràctica, es presten al joc (literalment). Einstein Math Academy o Mathmateer són exemples reconeguts del fet que es pot ensenyar a multiplicar i dividir a través dels jocs didàctics.

Però aquestes solucions no només són interessants en aritmètica, ja que les finances domèstiques també es poden ensenyar des de petits a través de diferents jocs. Visa va fer la seva proposta amb Peter’s Pig Money Counter.

A favor o en contra?

A partir d'aquí apareixen alguns dubtes dins la comunitat educativa, que afecten tant mestres i professors com els pares i mares dels estudiants:

  • És millor resoldre els problemes a mà, sobretot quan els alumnes són més petits?
  • Es vulnera el seu grau d'aprenentatge?
  • Les apps estalvien temps, o bé limiten les perspectives de creixement personal i professional de l'alumnat?
  • Com afectarà això als estudiants, sobretot als exàmens, on no se'ls permet tenir el mòbil o la tauleta?
  • O potser canviarem la manera d'examinar els alumnes, si al final els smartphones substitueixen la calculadora?
stats