Clàssics vs. noves titulacions

Ja siguin clàssiques, generalistes, específiques, emmarcades en les noves tendències socioeconòmiques o en l’àmbit de la recerca, o els màsters habilitadors, el catàleg de titulacions de màsters i postgraus que ofereix la universitat catalana és immens

Esther Escolán
3 min
Clàssics vs. noves titulacions El ‘management’, aposta segura Màsters habilitadors  El catàleg  de les universitats catalanes s’amplia

Tot i la multiplicitat i especialització que ofereixen els graus, màsters i postgraus de nova creació, cada cop més segmentats en àrees i subàrees de coneixement, hi ha clàssics que continuen actuant com a imants entre els joves. És el cas de les titulacions d’ADE, Medicina i Psicologia, les més demandades en les prescripcions universitàries el curs passat, cosa que, per a Josep Ros, vicerector de Programació Acadèmica i Qualitat de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), es deu al fet que “són àmbits que tenen un lloc rellevant a la nostra societat oferint llocs de treball i omplint els interessos dels joves”. Els que atrauen més estudiants per a Ros són els que estan implantats des de fa temps, tot i que, apunta, “darrerament han guanyat pes les àrees de psicologia i informàtica”.

Hi ha certs patrons que també es mantenen pel que fa al percentatge d’alumnat masculí i femení en determinades titulacions. Així, mentre que la presència femenina copa els àmbits sanitari i humanístic, la masculina ho fa a enginyeria i arquitectura, cosa que per a Ros “respon a costums molt arrelats, tot i que evolucionem força ràpidament”. A la Facultat de Medicina de la UAB -que inclou Medicina, Infermeria i Fisioteràpia- ara hi ha un 70% de dones i, malgrat que el percentatge a Infermeria i Fisioteràpia sempre ha estat elevat, a Medicina s’incrementa any rere any.

L’educació, àrea estrella

Entre les titulacions amb més atractiu per als alumnes de postgrau i màster també destaquen les que s’emmarquen en l’àmbit de Ciències de l’Educació, en les quals UIC Barcelona és capdavantera. Un clàssic, el de l’educació, que ha hagut de reinventar-se fruit de les noves eines i dinàmiques que han incorporat llars d’infants, escoles i instituts. Per a Esther Jiménez, degana de la Facultat d’Educació de UIC Barcelona, en aquest nou escenari destaquen “noves metodologies a l’aula, com la robòtica i la gamificació, que s’imparteixen de manera transversal en diferents matèries i que faciliten la creació d’entorns interactius”. A més de la innovació, UIC Barcelona ofereix els graus bilingües en Educació Infantil i Primària, amb un 70% de crèdits en anglès i professors especialistes i amb ple domini de l’idioma.

D’altra banda, el proper curs la Facultat d’Educació de UIC Barcelona es traslladarà a Sant Cugat del Vallès. L’objectiu, en paraules de Jiménez, “és dotar la facultat de les millors instal·lacions i dels mitjans necessaris per afrontar les demandes d’innovació que requereix la formació dels futurs educadors”. A Sant Cugat, per tant, es podrà treballar “més a fons en les diferents necessitats que requereix una escola inclusiva i compartir els avenços de la neurociència relacionats amb l’aprenentatge”. El trasllat permetrà també “compartir espai amb psicòlegs, fisioterapeutes, metges, infermers, odontòlegs i bioenginyers”, cosa que és necessària per reforçar la nova tasca encomanada a l’educació, a la qual, segons Jiménez, “també es recorre per prevenir la delinqüència, la desigualtat d’oportunitats, els estereotips socials, el ciberbullying, el maltractament i la violència”. El repte, per a Jiménez, “passa per treballar conjuntament educació i salut”, cosa que a UIC Barcelona es materialitza a través de titulacions com el Màster Universitari en Psicopedagogia o els postgraus d’Innovació i Tecnologia Educativa, d’Ensenyament de l’anglès com llengua estrangera o de Lideratge i Direcció de Centres Educatius, entre d’altres.

EL MANAGEMENT, APOSTA SEGURA

Els Masters in Business Administration (MBA) són programes de postgrau impartits per escoles de negoci, amb una duració mínima de 30 crèdits ETC i especialitzats en gestió i administració d’empreses. Una opció molt ben arrelada al nostre país, que compta amb tres escoles de negoci entre les 30 més ben valorades per l’European Business Schools del 2017 elaborat pel Financial Times. Una d’elles és EADA Business School, el valor afegit de la qual resideix, segons el seu director de Programes i Relacions Internacionals, Jordi Díaz, “en la possibilitat que posa a l’abast dels seus estudiants de treballar per a les millors empreses internacionals”. “En un mercat laboral en absoluta transformació -continua-, veure com més del 90% dels graduats estan, en menys de tres mesos, treballant en empreses com Amazon, Google o amb la seva idea en pràctica és una demostració de la rellevància de la nostra formació”. Tot això, apunta, sense oblidar “la consolidació del procés d’internacionalització d’EADA”, on participen professors, alumnes i reclutadors, circumstància que, en paraules de Díaz, esdevé “un entrenament per entrar amb èxit en l’entorn internacional”. Un escenari on els futurs líders han d’abraçar una tendència que, per a Díaz, “està unint tant empreses com alumnes” i que es resumeix en l’expressió triple bottom line, la qual sosté que “les empreses del futur són aquelles que no només ofereixen beneficis, sinó que han de cuidar de les persones i del seu entorn”.

Els programes full-time d’EADA, que enguany cursen alumnes procedents de més de 60 nacionalitats diferents, preparen de manera molt pràctica els joves participants que bé volen entrar a l’empresa en posicions de gestió, bé volen canviar de carrera o bé volen iniciar el seu negoci. Els part-time són compatibles amb l’activitat laboral i més adreçats al mercat local que permeten, segons Díaz, “establir una xarxa de contactes en cada un dels àmbits de coneixement”. Per últim, els blended i online s’adrecen “a un segment que ni és full-time (internacional) ni part-time (professionals locals), sinó a un híbrid tant en metodologia com en diversitat de l’alumnat”.

MÀSTERS HABILITADORS

La inclusió d’Espanya a l’Espai Europeu d’Educació Superior (EEES) l’any 2007 va provocar l’entrada a escena d’un tipus de postgraus, els màsters habilitants o obligatoris per exercir una professió, l’essència dels quals és que es tracta d’estudis universitaris de formació avançada que capaciten un graduat per a l’exercici d’una sèrie de professions que només poden exercir-se si es compleixen determinats requisits que empara la llei. A Espanya les professions que requereixen d’aquest tipus de màsters per exercir són les d’advocat o procurador de tribunals; arquitecte; capità de la marina mercant; enginyer aeronàutic; enginyer agrònom; enginyer de camins, canals i ports; enginyer de mines; enginyer de monts; enginyer de telecomunicacions; enginyer industrial; enginyer naval i oceànic; psicòleg general sanitari, i professor d’educació secundària, batxillerat i escoles d’idiomes.

EL CATÀLEG DE LES UNIVERSITATS CATALANES S'AMPLIA

Aquestes són les noves titulacions de màster i postgrau:

UPF

  • Máster en Investigación en Historia de la Comunicación (online)
  • Master of Multidisciplinary Research in Experimental Sciences
  • Master of Computational Biomedical Engineering
  • Màster en Estudis d’Àsia-Pacífic en un Context Global

UVIC-UCC

  • Màster Universitari en Màrqueting Estratègic i Innovació
  • Màster en Tecnologia de l’Esport (organitzat conjuntament amb la UB)
  • Màster en Fisioteràpia del Sistema Musculoesquelètic
  • Màster en Metodologia de la Simulació
  • Postgrau en Comunicació Científica
  • Postgrau en Aprenentatge Integrat de Continguts i Llengües Estrangeres (AICLE)
  • Postgrau en Direcció Estratègica de Centres Docents per a la Innovació i l’Èxit Educatiu
  • Programa online de Neurociència aplicada a la gestió empresarial, neurocreativitat i pensament creatiu
  • Programa online de Customer experience - Business & Retail

UIC Barcelona

  • Màster en Disseny i Gestió de la Resiliència de la Ciutat
  • Postgrau en Caràcter i Hàbits per a l’Aprenentatge
  • Postgrau en Corporate Mergers & Acquisitions
  • Màster Executive in Big Data Science
  • Master’s Degree in Entrepreneurship, Venture Capital and Private Equity
  • Màster Universitari en Cooperació Internacional: Arquitectura Sostenible d’Emergència

UB

  • Màster en Diplomàcia i Organitzacions Internacionals
  • Màster en Estudis Avançats en Arqueologia
  • Màster en Gestió d’Àrees de Muntanya
  • Màster en Tecnologia de l’Esport
  • Màster Erasmus Mundus de Nanociència

UPC

  • Màster en Engineering Physics
  • Màster en Structural Analysis of Monuments and Historical Constructions

stats