Quin lideratge requereix l’empresa actual?

No tothom val per encapçalar un projecte empresarial propi o d’altri. Descobrim quins trets ho fan possible i quina és la formació de tercer cicle que capacita graduats i professionals per superar el repte

Esther Escolán
2 min
Quin lideratge requereix l’empresa actual?

'Hard skills vs. soft skills'. Aquesta és la qüestió que centra el debat d’un temps ençà en termes de selecció. Hi ha empreses que aposten per les competències interpersonals dels candidats. També n’hi ha que prioritzen els coneixements tècnics. Probablement, la posició més intel·ligent és trobar un perfil on les dues facetes estiguin equilibrades, la qual cosa no només contribuirà al futur desenvolupament del mateix professional, sinó a la marxa del negoci, més si s’escau que la persona ocupa un comandament directiu.

Perfils multidisciplinaris

Al gener LinkedIn revelava quines eren les habilitats més valorades per l’empresa actual. Ho feia a partir dels requisits reflectits en les ofertes publicades a la plataforma, les quals prioritzaven soft skills com la creativitat, la persuasió, la col·laboració, l’adaptabilitat i la gestió del temps, i hard skills com la gestió de dades al núvol, la intel·ligència artificial, el raonament analític, la gestió de persones i el disseny UX (experiència d’usuari).

A la consolidació d’aquest nou lideratge també hi contribueixen tres dels nous títols que la UOC incorpora aquest curs 2019-20, el màster en Direcció d’Empreses, que, tal com destaquen des de la universitat, “busca formar persones amb capacitat de lideratge preparades per dirigir qualsevol tipus organització, però especialment aquelles que han de fer front als reptes econòmics, socials i tecnològics del futur”, i els màsters en Direcció Financera i Anàlisi Econòmica. Aquestes dues darreres titulacions sorgeixen arran d’un nou context, assenyalen, “en què les organitzacions i les relacions empresarials són realitats cada vegada més complexes, la qual cosa comporta la modificació de les atribucions i competències de qui ha de gestionar-les, controlar-les i comunicar-les”.

ADE, aposta a l’alça

L’administració i direcció d’empreses continua sent un àmbit que registra un gran nombre d’estudiants curs rere curs, i l’oferta de graus, màsters i postgraus universitaris així ho corrobora. En aquest sentit, la URV ofereix una doble titulació internacional: el màster en Direcció d’Empreses (URV) i Master of Business Administration (amb la Trade Co-operative University of Moldova, de Moldàvia), que tal com apunta Domènec Puig, vicerector de Programació Acadèmica i Docència de la URV a Tarragona, “no és un màster nou, però sí un acord nou amb aquesta universitat de Moldàvia per facilitar el doble títol de màster als estudiants de les dues institucions”.

A UIC Barcelona és força diferenciador el màster en Entrepreneurial Financing: Venture Capital and Private Equity, que enguany ha adquirit l’oficialitat i passa a ser universitari. El programa, explica Ana Sánchez-Jáuregui, directora de Màrqueting de UIC Barcelona, “s’imparteix íntegrament en anglès i s’orienta a l’estudi d’un tipus de finançament alternatiu com és el capital risc i el capital privat”.

Els MBA, reis dels màsters

Si hi ha una formació transversal que capacita el professional per a la gestió empresarial són els MBA, o Master of Business Administration, terreny on la Tuck School of Business (EUA) va ser pionera a principis del segle XX. Els MBA engloben diverses àrees del management, com estratègia d’empresa, màrqueting, RRHH i gestió del capital humà, finances i comptabilitat o emprenedoria, i això es fa palès a l’escola de negocis Esade-URL, el catàleg de la qual compta amb MBA en Business Analytics; Finance; Global Strategic Management Innovation&Entrepreneurship; International Management; Marketing Management; Assessoria i Gestió Tributària; Dret Internacional dels Negocis; Dret de les Noves Tecnologies, Societat de la Informació i Propietat Intel·lectual; Dret Laboral i Recursos Humans; Corporate Compliance i Penal Econòmic, i Dret Administratiu Econòmic.

Els MBA també tenen la seva quota de representació a la UVIC-UCC a través del màster en Administració i Direcció d’Empreses, que tal com subratllen Josep Ayats, adjunt de la vicerectora d’Ordenació Acadèmica per la Formació Contínua, i Montse Fontarnau, directora del Centre Internacional de Formació Contínua de la universitat, “enguany presenta un programa renovat que inclou la importància de liderar la transformació digital en les empreses”. Amb una edició a Granollers i una altra a Manresa, aquest MBA facilita l’assistència dels professionals que formen part del teixit industrial de les empreses de la Catalunya Central.

stats