De professió? Fotògraf!

L’IEFC porta 45 anys formant fotògrafs i té una oferta formativa que va des del graduat i cursos d’especialització i postgraus fins a cursos d’iniciació, entre altres estudis

A l’Institut d’Estudis Fotogràfics de Catalunya (IEFC), els cursos d’especialització estan dissenyats perquè alumnes, professionals i aficionats avançats ampliïn i actualitzin els seus coneixements. Tots giren a l’entorn de quatre àrees: la fotografia documental, la publicitària i corporativa, la de creació i reflexió, i la patrimonial. Les tres primeres també esdevenen l’eix dels postgraus que ofereix l’institut, algun dels quals s’imparteix conjuntament amb la UVIC-UCC. És el cas del de Fotoperiodisme, Fotografia de Moda, Reportatge Documental de Proximitat, Producció Fotogràfica, Retoc Digital Publicitari i Il·luminació en el Bodegó Publicitari.

En paraules d’Eduard Bertran, director de l’IEFC, el fotògraf ha de ser una persona “amb una mirada curiosa i inquieta, però alhora la seva mirada també ha de ser reflexiva”. “Ha de ser resolutiu, saber treballar en qualsevol tipus de condicions i condicionants i també tenir present que a través de la seva mirada la societat pot tenir una determinada opinió”, afegeix. En qualsevol cas, subratlla, “avui en dia els professionals de la fotografia tenen la necessitat d’una actualització constant”. En aquesta cursa de fons hi ha factors com la incorporació de noves tecnologies, plataformes, formes de comunicar-se i relacionar-se sorgides en els últims anys, que han fet del reciclatge professional del fotògraf una necessitat real. “També ha suposat que hagi de ser un professional amb coneixement no només de fotografia, sinó també de vídeo, disseny, etc.”, afegeix Bertran.

En el món de les xarxes socials el fotògraf ha de tenir prou recursos per no caure en la imatge fàcil i estereotipada

Eduard Bertran Director de l'IEFC

Tasca social

El director de l’IEFC també fa referència a la tasca social que el fotògraf sempre ha dut a terme. “Des del naixement de la fotografia, ha hagut des de mostrar l’evolució i canvis en cada moment de la història fins a denunciar les injustícies socials”. En el món de les xarxes socials i internet, el fotògraf ha de tenir, al seu parer, “prou recursos per no caure en la imatge fàcil i estereotipada i ser capaç de realitzar una fotografia molt més reflexiva”.

Sobre els reptes de futur que arrenquen aquest curs 2019-20, Bertran apunta: “Són els mateixos cada curs: que els nostres alumnes rebin una formació com més actual i acurada millor”. O, cosa que és el mateix, puntualitza: “Que mitjançant els coneixements adquirits als postgraus i cursos d’especialització puguin desenvolupar plenament la seva activitat fotogràfica”.