Arriba la T-Verda Metropolitana per a qui aposti pel transport públic

El títol de viatge atorga tres anys de gratuïtat en el transport a qui desballesti un vehicle contaminant i no n'adquireix un de nou

Judit Monclús
3 min
Una usuària validant un títol de viatge en una estació de metro a Barcelona.

Per contribuir a la millora de la mobilitat i de la qualitat de l’aire, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha impulsat la creació de la Targeta Verda Metropolitana, un nou títol de transport que discriminarà positivament els usuaris que apostin pel transport públic i abandonin l’ús dels cotxes privats més contaminants. La podran sol·licitar els ciutadans metropolitans que donin de baixa i desballestin un vehicle privat pol·luent i es comprometin a no adquirir-ne cap de nou, almenys en un període de tres anys. “Volem eliminar de la circulació els vehicles que més contaminen i, a la vegada, comprovar si l’al·licient de tenir aquest títol de transport fa que ens acostumem a utilitzar més el transport públic. Hem de fer un canvi d’hàbits per aconseguir una mobilitat sostenible ara que tots som més conscients que és bo per a la qualitat de l’aire i, en conseqüència, per a la nostra salut”, explica Carles Conill, director de Serveis de Mobilitat Sostenible de l’AMB. “La T-Verda és una iniciativa de l’AMB que gràcies a la Generalitat podrà estar a l’abast de tots els ciutadans de l’àmbit de l’ATM”, afegeix Conill.

Serà a partir del proper 2 d’octubre quan es procedirà a atendre les demandes dels ciutadans per aconseguir la nova T-Verda Metropolitana, que permetrà utilitzar de forma nominal, sense limitacions d’horari i de manera gratuïta la xarxa de transport públic del Sistema Tarifari Integrat de l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) en totes les seves zones. Per obtenir la T-Verda Metropolitana, però, s’hauran de complir uns determinats requisits, el primer dels qual serà estar empadronat al Padró Municipal d’Habitants en un dels 36 municipis de l’àrea metropolitana. A més, es requerirà al sol·licitant que, en els sis mesos anteriors a la petició de la targeta, hagi donat de baixa i desballestat una moto tipus pre-Euro o Euro 1 -ciclomotors matriculats abans del 17 de juny del 2002 i motocicletes matriculades abans de l’1 de juliol de 2004-; un turisme dièsel (M1) fins a Euro 3 -matriculat abans del 2006 i sense etiqueta de la DGT- o un turisme de gasolina (M1) o gas fins a Euro 2 -matriculat abans del 2000 i sense etiqueta de la DGT.

A més, el demandant del títol de transport s’haurà de comprometre a no adquirir cap vehicle nou durant un període de tres anys a partir de l’obtenció de la T-Verda. Aquest temps equival al de la validesa de la targeta, tot i que la seva renovació serà anual per comprovar que les condicions per al seu ús es compleixen.

La nova T-Verda

La Targeta Verda Metropolitana és una iniciativa liderada per l’AMB però que, en el marc de col·laboració i coordinació entre administracions per lluitar contra la contaminació ambiental i afavorir l’ús del transport públic, s’ha estès a tota l’ATM de l’àrea de Barcelona perquè serveixi a totes les corones tarifàries i es pugui utilitzar tant al metro com al Tram, als busos de la Generalitat de Catalunya, als Ferrocarrils de la Generalitat (FCGC) i al servei de Rodalies de Renfe. Pel que fa a la gestió dels 36 municipis de l’AMB, tal com indica Cristina Farré, directora d’AMB Informació, se’n farà càrrec aquest organisme.

“Considerem que els beneficis per als ciutadans seran importants sobretot perquè el transport gratuït que cobrim és de distàncies considerables”, assegura Conill.

Estalvi econòmic

Segons els càlculs fets per l’AMB, cada ciutadà que desballesti un vehicle privat i obtingui la T-Verda s’estalviarà, per any, al voltant dels 3.750 euros si es desfà un cotxe dièsel; 4.000 euros si ho fa amb un de benzina, i sobre els 1.300 euros en el cas que sigui una moto. A més, en el cas que el titular del vehicle desballestat no estigui interessat a utilitzar la nova targeta de transport, la podrà cedir a un membre de la unitat familiar -cònjuge o fill menor de 18 anys-. “La persona beneficiària de la targeta cedida la podrà utilitzar les ocasions que vulgui perquè es convertirà en el titular de la targeta. En tot cas, aquesta cessió només es podrà fer una vegada i no sumarà temps des del moment del canvi de titular, que seguiran sent tres anys d’accés gratuït al transport públic des de la seva expedició”, especifica Conill.

Segons els càlculs realitzats per l’ens metropolità d’acord amb les dades de la direcció general de Trànsit (DGT), l’any 2015 es van desballestar un total de 53.900 cotxes i 10.700 motos en tota l’àrea metropolitana de Barcelona. De tots aquests vehicles, l’AMB ha calculat que uns 38.000 serien susceptibles de bonificació i, per tant, els seus propietaris podrien gaudir de tres anys de transport públic amb la T-Verda. També, d’acord amb les estimacions de l’AMB, si un 10% d’aquesta xifra de vehicles s’acollís al nou sistema de tarifació ambiental, al voltant de 3.800 persones podrien usar la nova targeta metropolitana anualment.

stats