Millorar la salut, l’objectiu principal de la implantació de la zona de baixes emissions

L’1 de gener comencen les restriccions per als vehicles més contaminants a l’àmbit ZBE Rondes de Barcelona per reduir la contaminació atmosfèrica

Queden pocs dies perquè comencin les restriccions de circulació de manera permanent a la zona de baixes emissions (ZBE) de l’àmbit Rondes de Barcelona. A partir de l’1 de gener del 2020, els vehicles -de l’Estat i estrangers- als quals no els correspongui etiqueta ambiental de la direcció general de Trànsit -Zero, Eco, C i B- no podran circular per aquesta zona de dilluns a divendres entre les set del matí i les vuit del vespre. Les rondes, però, seran transitables perquè queden excloses d’aquesta restricció.

“L’objectiu final és el factor salut”, apunta Joan Maria Bigas, director de mobilitat, transport i sostenibilitat de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). De fet, més de 250 ciutats i metròpolis d’Europa ja han implantat zones similars, atès l’alt nivell de partícules fines i d’òxid de nitrogen que provoca la circulació de vehicles contaminants. “Es va optar per aquesta mesura, que té molt d’impacte, perquè un vehicle contaminant equival a més de trenta vehicles nous en circulació. Sumant-hi la retirada de més de 5.600 vehicles contaminants gràcies a la introducció de la T-Verda Metropolitana -el títol de viatge atorga tres anys de gratuïtat en el transport a qui desballesti un vehicle contaminant i no n’adquireixi un de nou, almenys també en un període de tres anys-, l’impacte de la mesura podria arribar a una xifra de més de 100.000 vehicles equivalents nous”, afegeix Bigas, que també destaca la importància de la coordinació entre els cinc ajuntaments afectats per la mesura -Barcelona, Hospitalet de Llobregat, Sant Adrià de Besòs, Cornellà de Llobregat i Esplugues de Llobregat- per tirar-la endavant. De fet, la ZBE Rondes de Barcelona, amb 95 quilòmetres quadrats, és una de les més grans d’Europa i la seva magnitud és fins a 20 vegades superior a Madrid Central.

Vehicles afectats i excepcions

Des de l’1 de gener, els vehicles afectats per aquesta restricció seran els cotxes (M1) de benzina anteriors a la norma Euro 3 matriculats abans del 2000 i els dièsel anteriors a la norma Euro 4 matriculats abans del 2005/2006. En el cas de les motocicletes i ciclomotors, es veuran afectats els anteriors a la norma Euro 2 i habitualment matriculats abans del 2003. A partir del 2021, la prohibició permanent de circulació dins la ZBE s’ampliarà a furgonetes (N1), camions (N2 i N3) i autobusos (M2 i M3) que no disposin d’etiqueta DGT. “Amb la posada en funcionament de la mesura, es calcula que deixaran de circular per aquesta zona uns 50.000 vehicles i la intenció és que aquesta xifra vagi creixent”, assenyala Carles Conill, director de serveis de mobilitat sostenible de l’AMB.

Les restriccions de circulació a la ZBE, però, també contemplen algunes excepcions. És el cas dels vehicles dedicats al transport de persones amb mobilitat reduïda i dels vehicles de serveis, com ara els mèdics, funeraris o de protecció civil, bombers, policia i cossos i forces de seguretat de l’Estat. Per altra banda, hi haurà autoritzacions d’activitats temporals per als vehicles de serveis singulars que necessiten un accés esporàdic dins la ZBE, així com per als vehicles estrangers menys contaminants que compleixin els requisits per accedir-hi, que ho podran justificar amb un tràmit de gestió a la pàgina web del registre per obtenir el certificat oportú equivalent a l’etiqueta ambiental. Aquest certificat, que tindrà un cost de cinc euros, tindrà una validesa de dos anys. La mesura restrictiva també ha contemplat que els vehicles estatals que no disposin de l’etiqueta ambiental de la DGT podran accedir a un màxim de deu autoritzacions diàries a l’any amb un cost de dos euros per dia, amb bonificacions per a les rendes més baixes. La pàgina web per poder gestionar i registrar tant les excepcions com les autoritzacions és https://www.zbe.barcelona.

Més de 120 càmeres

“La ZBE s’ha convertit en un projecte bastant avançat pel que fa a la tecnologia emprada, que serà la que permetrà supervisar el funcionament de la zona. S’ha dut a terme un procés d’instal·lació de més de 120 càmeres i de sistemes de control embarcats. Les càmeres identificaran si els cotxes que circulen compten o no amb etiqueta ambiental a través de la lectura de la matrícula i es verificarà si estan autoritzats a circular aquell dia”, explica Conill. No està previst que les sancions es posin en marxa fins a partir de l’1 d’abril del 2020 i que, segons marquen les ordenances municipals, seran d’un mínim de 100 euros. Fins aleshores, s’avisarà els conductors dels vehicles susceptibles de ser multats perquè prenguin consciència de la situació.

El + vist

El + comentat