La moto elèctrica enfila el camí per impulsar els vehicles de zero emissions

L’AMB acorda amb Scutum i Torrot una prova pilot per introduir l’ús d’aquests vehicles a les flotes de serveis municipals

Judit Monclús
3 min
Una de les motos lliurades per l’AMB a l’Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat.

Les vendes en el sector de la moto elèctrica arreu de l’estat espanyol han crescut un 119,67% respecte a l’any 2015, amb 793 unitats venudes el 2016 (1.422 unitats, sumant els ciclomotors), segons xifres de l’Asociación Empresarial para el Desarrollo e Impulso del Vehículo Eléctrico (AEDIVE). Les previsions són que aquesta xifra segueixi augmentant durant els propers anys. Actualment, entre els compradors i usuaris principals de la moto elèctrica es troben els serveis municipals d’ajuntaments i administracions públiques i empreses de repartiment a domicili.

De fet, l’ús dels vehicles elèctrics és una bona alternativa als de motor per impulsar una mobilitat sostenible i reduir la contaminació de l’aire a conseqüència del mateix trànsit rodat. Per aquest motiu, l’AMB ha posat en marxa una iniciativa per esperonar l’ús de les motos elèctriques a les flotes públiques dels ajuntaments de la metròpolis. La signatura d’un conveni público-privat amb les marques Scutum i Torrot, fabricants de motos sostenibles, ha servit perquè cada empresa cedeixi a l’AMB ciclomotors elèctrics que, al seu torn, lliura durant unes setmanes a diferents ajuntaments metropolitans perquè els puguin utilitzar en les flotes dels seus serveis municipals.

Proves pilot en curs

Sant Feliu de Llobregat -juntament amb Corbera de Llobregat i Esplugues- és un d’aquests municipis que, des de fa unes setmanes, prova els avantatges de circular en moto elèctrica. “És còmoda de portar, no pesa gens i la bateria dura un parell de dies sense necessitat de recàrrega fent-la servir matí i tarda. Només cal que vagis amb compte amb els vianants perquè no fa gens de soroll. Com a usuari, però, això s’agraeix”, explica Jaume Castán, inspector de via pública de l’Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat després d’haver provat el model que Scutum els va cedir quasi un mes. Arran d’aquesta experiència, el consistori de Sant Feliu es planteja renovar de forma progressiva tota la flota municipal amb el criteri de la mobilitat elèctrica. “Ja no es tracta només de reduir les emissions que farem amb aquests vehicles, sinó de la imatge i de l’exemple que donem a la ciutadania, per això volem fer aquesta transició cap a un model més sostenible”, assegura Carlos García, tècnic de mobilitat de l’Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat.

Després d’aquesta prova pilot, l’AMB ha previst obrir en breu una línia d’ajuts perquè els ajuntaments adquireixin motos elèctriques. La iniciativa servirà per subvencionar el 50% de la compra d’una motocicleta d’aquest tipus amb l’objectiu de continuar impulsant la mobilitat de zero emissions. “El projecte de mobilitat elèctrica de l’AMB ve motivat per la idea que volem que la gent canviï els seus hàbits, és a dir que es mogui més a peu, en bicicleta i en transport públic, però que si li cal agafar un cotxe, sigui un vehicle elèctric. Amb això aconseguim millorar la qualitat de l’aire i de les nostres ciutats, ja que aconseguirem que hi hagi menys soroll i menys fums”, assenyala Rossend Bosch, responsable de projectes de mobilitat sostenible de l’AMB.

ETIQUETES AMBIENTALS PER ALS VEHICLES MÉS SOSTENIBLES

A partir del desembre, i en episodis d’alta contaminació, a l’entorn de les rondes de Barcelona es prohibirà l’entrada als vehicles més contaminants. Per distingir-los dels més respectuosos amb el medi ambient, la direcció general de Trànsit (DGT) reparteix unes etiquetes adhesives per identificar-los i per facilitar l’establiment i l’entrada en funcionament de les tres zones de baixes emissions proposades per l’AMB. De moment, la identificació es reserva només als cotxes. Les motos aviat disposaran del seu indicatiu mediambiental; per a la moto elèctrica val la mateixa etiqueta zero que per als cotxes.

Concretament, per als cotxes hi ha quatre models diferents d’etiquetes, en funció del tipus de motor, combustible i antiguitat del vehicle. Posar l’adhesiu és voluntari, ja que les administracions amb competències en mobilitat i medi ambient, com l’AMB, coneixeran la classificació ambiental i el tipus d’etiqueta de cada vehicle amb lectors de matrícules.

OPINIONS

José María Riaño

Secretari general d’Anesdor

“El de la moto elèctrica és un mercat incipient, amb una representativitat pròxima al 2% i 1.200 unitats matriculades a l’Estat en el que portem d’any”

Oriol Marimon

CEO d’eCooltra Motorsharing

“La moto elèctrica no contamina i no fa soroll. És per a tots els públics i funciona com una de combustió però, a la llarga, acabes estalviant diners”

Rossend Bosch

Responsable de projectes de mobilitat sostenible de l’AMB

“L’AMB vol que la gent conegui la mobilitat elèctrica, perdi la por a canviar els hàbits i opti per comprar un vehicle d’aquest tipus”

Antoni Poveda

Vicepresident de mobilitat i transport de l’AMB

“La contaminació atmosfèrica i la qualitat de l’aire són qüestions de salut pública i les administracions hem de donar exemple amb el nostre parc mòbil”

stats