MOBILE WORLD CONGRESS
Microsites MWC 2016 21/02/2016

Les ‘start-ups’ catalanes, a la primera divisió

Empreses del país capdavanteres en diversos àmbits seran protagonistes sobretot a l’espai d’emprenedoria

A. Garcia Morera / J. Manresa
5 min
Les ‘start-ups’ catalanes, a la primera divisió

BarcelonaEl Mobile World Congress (MWC) i el 4 Years From Now (4YFN), la trobada d’ start-ups paral·lela al congrés principal que se celebra al recinte de Montjuïc, comptaran amb la presència de 114 empreses catalanes. Empreses del país capdavanteres en diversos dels àmbits que són tendència al sector, com el fintech o l’economia col·laborativa, tindran un paper protagonista durant aquesta setmana, especialment a l’espai dedicat a l’emprenedoria.

“¿Per què cada autonomia ha de tenir un Silicon Valley si ja n’hi ha un a Barcelona?”

‘Fintech’

Kantox busca socis i vol unir esforços amb altres empreses

La start-up catalana d’intercanvi de divises Kantox serà un dels noms propis de la setmana en l’àmbit del fintech o tecnologia financera. Al 4YFN participarà en la sessió dels “herois locals”, un concepte que Toni Rami, cofundador de l’empresa, troba exagerat, tot i que reconeix que són un exemple d’èxit. “A més de buscar clients, que és obvi, perquè hi ha molta empresa tecnològica que ens utilitza, aquests dies són una oportunitat per trobar socis amb els quals connectar-nos a nivell de sistema”, explica Rami, que posa com a exemple la integració de la seva plataforma en sistemes de gestió empresarial.

L’altre objectiu, diu Rami, és unir esforços amb altres empreses perquè el fintech “no sigui només una moda” i el sistema financer sigui “més transparent, més eficaç, i més orientat al client”. Sobre els moviments de la banca tradicional, com imaginBank, creu que “no se’n pot dir banc mòbil perquè el banc és La Caixa, i sorprèn que el segon pas sigui imprimir un formulari”.

Càrrega sense cables

MiniBatt presenta el primer carregador sense fils invisible

Els mitjans especialitzats preveuen que Samsung presentarà avui el nou Galaxy S7, que tindrà com un dels grans atractius la tecnologia de càrrega sense cables, que el fabricant ja va incloure en el seu predecessor, el Galaxy S6. Una empresa catalana, MiniBatt, presentarà al congrés el seu complement ideal, el primer carregador sense fils totalment invisible.

“Hem optimitzat els components per aconseguir una distància de càrrega superior, i això ens ha permès dissenyar un nou carregador que es pot instal·lar a sota d’una taula de manera que quedi completament ocult”, explica Jordi Gilberga, director general de MiniBatt. L’emissor pot travessar superfícies de fusta, plàstic o vidre de fins a 4 mil·límetres, i ja s’ha començat a vendre a fabricants de mobles i establiments de restauració (vegeu el vídeo).

Treball autònom

Glovo celebra el primer aniversari saltant a l’exterior

Fa un any, al 4YFN, es presentava la plataforma catalana de treball autònom Glovo, que trasllada el model d’Uber als petits encàrrecs. Llavors l’aplicació amb prou feines funcionava, però el 2015 el van tancar amb una facturació superior a la prevista, i al març faran el salt a l’exterior començant per Milà, Roma i París.

“Estem molt contents, però som on hauríem de ser, perquè si no tinguéssim aquesta velocitat ja hauríem tancat”, assegura el seu fundador, Oscar Pierre. “El nostre gran rival és el temps, perquè aquest és un mercat que és evident que existirà, i volem córrer molt perquè això passarà amb Glovo o sense”, afegeix. L’expansió internacional és el seu objectiu immediat, i per això oferiran proves gratuïtes als assistents del 4YFN. És la situació ideal perquè els provin, explica Pierre, perquè “són fires intenses en què la gent necessita coses i no té temps”.

Transport

Shotl vol transformar el transport públic amb tecnologia

Els dispositius mòbils ja han revolucionat el món del taxi. Una empresa de Sant Cugat del Vallès, Shotl, vol transformar ara el transport públic amb el primer sistema de bus a demanda d’Europa. Quan es demana un trajecte amb l’aplicació, el sistema recalcula la millor manera d’agrupar viatgers per optimitzar les rutes dels busos, i envia instruccions als conductors.

El responsable del projecte, Isaac Lozano, explica que està inspirat en les dollar vans de Nova York: “És un servei molt econòmic que agrupa gent a les estacions de metro i les distribueix a la zona profunda de Queens”. Shotl vol fer el mateix a casa nostra utilitzant la tecnologia per aconseguir la màxima eficiència. “A Sant Cugat hi ha molta gent que va amb cotxe a l’estació de tren, i el que volem és que no hagin d’agafar el cotxe”. La voluntat de treure cotxes de les carreteres, afegeix, és la gran diferència amb Uber i les aplicacions de taxis. Al MWC hi buscaran un ajuntament disposat a fer una primera prova pilot.

Publicitat mòbil

Billy Mobile, la central d’anuncis centrada només en la mobilitat

La contractació de publicitat digital ha canviat radicalment amb la irrupció de la tecnologia de compravenda automatitzada d’anuncis, anomenada adtech. Una start-up catalana, Billy Mobile, ha creat una plataforma centrada només en la publicitat mòbil. “Som una central de mitjans del món mòbil, que posa en contacte suports amb anunciants, però, a diferència de la intermediació tradicional en què trucaves a Media Planning i hi havia un component humà molt gran, ho fem de manera automatitzada”, explica el seu president, Vicenç Martí.

La intermediació entre venedors i compradors de trànsit mòbil és complexa i dinàmica, i l’avantatge en tecnologia és clau. “No som una empresa amb una gran força comercial i una petita branca tecnològica, sinó tot el contrari”, explica Martí. El seu objectiu immediat és mantenir el creixement de dos dígits i preparar l’obertura d’oficines comercials a l’Àsia i Amèrica, tot i que Martí subratlla que la proximitat física amb els suports i els anunciants té una importància relativa: “Et pots connectar a plataformes que ja tenen el trànsit, i simplement has de ser el millor optimitzant-lo”.

Comerç electrònic

Deliberry s’avança a Amazon en l’entrega ràpida d’aliments

El sector del comerç electrònic té un gegant consolidat com Amazon que marca la línia a seguir amb terminis d’entrega cada vegada més reduïts i un catàleg de productes cada vegada més ampli, que als EUA ja inclou aliments frescos. La catalana Deliberry, però, s’ha avançat a la nord-americana amb una plataforma de compra online en supermercats que entrega les comandes en només una hora. El secret és que els seus treballadors, dones de més de 45 anys en risc d’exclusió, van a fer la compra a una botiga física.

Gemma Sorigué, cofundadora de Deliberry, afronta la seva presència al 4YFN com una oportunitat per captar finançament. “És una bona plataforma per donar-te a conèixer davant d’inversors molt importants, i les start-ups sempre estem buscant finançament”, explica. Els plans de futur de l’empresa passen per consolidar el servei a Barcelona i a Madrid, on acaba d’aterrar, i “d’aquí uns mesos obrir l’expansió”, amb la idea de sumar-hi altres ciutats de l’Estat aquest any.

stats