Com demostrar que ets qui dius que ets a la xarxa?

La Generalitat crea un registre digital català propi mentre tecnològiques i operadores busquen maneres de garantir la seguretat de la identificació telemàtica

Falsificar la signatura ja és una trampa de la vella escola, però a l'hora de firmar un contracte o el rebut d'una compra la rúbrica encara és el mètode més utilitzat per demostrar que som qui diem que som. En el món hiperconnectat que augura l'edició del  Mobile World Congress (MWC) d'aquest any no és possible identificar-se amb un bolígraf i un paper. Per això, tant les administracions públiques com les grans operadores sumen esforços per aconseguir donar forma, legitimitat i seguretat a l'anomenada identitat digital

"Estem totalment alineats amb Tim Cook", ha dit aquest matí el jove fundador de Telegram, Pavel Durov. La decisió d 'Apple de no cedir a les autoritats nord-americanes les dades de l'iPhone d'un terrorista de San Bernardino ha aixecat polseguera al sector tecnològic. 

"Segur que hi ha molts usuaris d'iPhone a l'audiència i és molt perillós que es puguin començar a buscar sistemes per desencriptar les nostres dades privades", ha etzibat Durov. La seva opinió és frontalment oposada a la de Bill Gates, que considera que es tracta d'un cas excepcional.

Un registre digital català

La possibilitat de tenir dades personals a la xarxa obre múltiples reptes pel que fa a la seguretat, la privacitat i la fiabilitat dels seus usuaris. Precisament perquè bancs, comerços i administracions diverses puguin tenir una garantia oficial que les persones que compren o es registren per a qualsevol servei a través d'internet són qui diuen que són, la Generalitat de Catalunya ha anunciat aquest dimarts que posa en marxa un registre d'identitat digital català a través del qual esperen poder actuar d'intermediaris i autentificadors en aquesta mena de casos. La Generalitat emprendrà la iniciativa a través d'un decret que té previst per abans de l'estiu.

Si Catalunya es vol desenvolupar totalment necessita poder assegurar l'eficiència i fiabilitat de totes les transaccions digitals

Jordi Puigneró Secretari de Governança de TIC de la Generalitat

El secretari de Governança de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació de la Generalitat, Jordi Puigneró, ha presentat aquest matí juntament amb la Fundació Mobile World Capital, la GSMA i Orange, Telefónica i Vodafone els resultats de la primera prova pilot de l'aplicació Mobile Connect, que ha permès validar la identitat de dos ciutadans, un de Finlàndia i un de català, quan es trobaven fora dels seus països respectius fins a poder-los donar accés als serveis digitals de cada administració. 

"Si Catalunya es vol desenvolupar totalment necessita poder assegurar l'eficiència i fiabilitat de totes les transaccions digitals", ha afirmat Puigneró. 

Tal com ha explicat a l'ARA el cap de programa de governança de les Tic, David Ferrer, Catalunya no envaeix les competències de l'Estat si crea el seu propi registre, i es tracta de moment d'un servei al qual els ciutadans poden decidir adherir-se quan donen les seves dades a l'administració, per exemple, a l'hora d'empadronar-se a un ajuntament. 
En aquest cas, el projecte pilot s'ha fet amb el suport de les tres grans operadores de l'estat espanyol, Orange, Vodafone i Telefónica, que incorporaran aquest servei als usuaris que ho demanin i sense la necessitat d'haver de descarregar-se cap aplicació. Des de qualsevol targeta SIM d'aquestes tres operadores es pot accedir al servei de tràmits del govern català. De moment, aquest projecte pilot es posarà en marxa a Castellar del Vallès, però el Govern té previst començar-lo a desplegar a la resta de municipis en les properes setmanes. 
L'empremta digital o la identificació facial com a signatura
El pilot presentat aquest dimarts per la Generalitat valida l'accés als serveis de l'administració a través d'una contrasenya. "Les contrasenyes ja no són la manera més eficient ni segura de validar la nostra identitat digital", ha afirmat aquest matí Anne Bouverot, exconsellera delegada de la mateixa GSMA i ara a Morpho, una companyia dedicada a la seguretat digital. 

En un món hiperconnectat ens hem de preocupar molt per la seguretat perquè l'escala de la tragèdia pot ser molt gran

Simon Segars Conseller delegat d'ARM

Segons aquesta directiva, el proper pas per garantir la seguretat digital és el reconeixement facial. Ara, el 80% dels usuaris d'iPhone ja tenen la possibilitat d'utilitzar l' empremta digital per bloquejar el seu telèfon mòbil, però el proper pas seran els 'selfies'. Per demostrar-ho, ha fet una prova en què ha desbloquejat el seu 'smartphone' a través del reconeixement del seu rostre en 3D. En una direcció semblant s'endinsen les aplicacions que desenvolupa la tecnològica ARM. Simon Segars, el seu conseller delegat, ha posat de relleu la necessitat de garantir la seguretat en l'internet de les coses i ha alertat que "en un món hiperconnectat ens hem de preocupar molt per la seguretat perquè l'escala de la tragèdia pot ser molt gran".

El + vist

El + comentat