Com pot la IA ajudar-nos a avançar cap a un futur més verd?

Naturgy referma el compromís d’impulsar una transformació digital integral, on la tecnologia esdevé clau per a la sostenibilitat i la innovació en el sector energètic

Naturgy orienta la seva estratègia cap a la digitalització i la innovació
Redacció
28/11/2024
2 min

En un moment on les tecnologies digitals i la sostenibilitat esdevenen elements clau per transformar positivament la societat i el planeta, la intel·ligència artificial (IA) emergeix com una eina essencial per millorar l’eficiència i la competitivitat de les empreses. Conscient d’aquesta realitat, el grup energètic Naturgy orienta la seva estratègia cap a la digitalització i la innovació, amb un ferm compromís per integrar tecnologies avançades que afavoreixin un creixement més eficient i respectuós amb el medi ambient.

"L'adopció d'aquesta tecnologia està transformant i continuarà transformant els nostres models de negoci, cosa que ens permetrà seguir sent competitius i, a més, ens ajuda a assolir els objectius de descarbonització compromesos pel sector elèctric", explica Rafael Blesa, CIO de Naturgy.

Robot quadrúpede utilitzat en proves de concepte, a l'Innovahub de Naturgy a Madrid.

Fer un ús responsable de la tecnologia

Per fer-ho possible, la companyia ha establert múltiples aliances amb líders del sector tecnològic, com Microsoft, AWS, Oracle, SAP i Google, que han estat clau per desenvolupar i implementar la seva estratègia de DATA i Intel·ligència Artificial. Gràcies a aquestes col·laboracions estratègiques i a un enfocament basat en l’ús responsable i innovador de les tecnologies emergents, Naturgy treballa per consolidar un model energètic més eficient i respectuós amb el medi ambient.

Segons Blesa, l'estratègia corporativa d'IA contempla diverses línies d'acció. "És fonamental definir els objectius de negoci, però també ho és fomentar el coneixement i l’ús responsable d’aquesta tecnologia dins de l’organització, seleccionar i formar el talent adequat per gestionar la IA i recolzar-se en proveïdors especialitzats. Tot això ha d’anar acompanyat d’un marc de treball comú que faciliti i agilitzi el desenvolupament i la posada en producció de les iniciatives d’intel·ligència artificial".

Drons utilitzats per UFD per inspeccionar la seva xarxa elèctrica.

Formar, fer i promoure

Per impulsar l’adopció de la intel·ligència artificial analítica i generativa, Naturgy ha creat factorIA, un centre de referència que proporciona el marc tecnològic i metodològic necessari per desenvolupar casos d’ús que beneficiïn les diferents àrees de la companyia. Aquest centre es basa en tres pilars: formar, fer i promoure.

‘Formar’ està orientat a capacitar el talent intern a través de la Universitat Corporativa de Naturgy, com a part del programa Digital Academy, per gestionar projectes relacionats amb la intel·ligència artificial. A més, amb ‘personIA’, la companyia implica els professionals en l’ús i aplicació de la IA, dotant-los de recursos, coneixements i habilitats tecnològiques.

El pilar ‘fer’ impulsa iniciatives que promouen l’adopció responsable de la IA, identificant casos d’ús, realitzant proves de concepte i establint un marc metodològic per seleccionar les tecnologies adequades. També fomenta la col·laboració amb startups i experts per entendre les tendències del mercat.

Finalment, ‘promoure’ busca generar interès per la IA i les dades entre els professionals de la companyia, destacant la comunitat dataHub, que ja compta amb més de 1.200 membres actius.

Iniciatives basades en la IA

Naturgy utilitza la IA per optimitzar diversos processos

Naturgy impulsa nombroses iniciatives basades en la intel·ligència artificial per optimitzar les seves operacions a la xarxa elèctrica, la xarxa de gas, comercialització i energies renovables. Entre aquestes iniciatives, destaquen projectes com DALI, per a la inspecció de línies elèctriques amb drons, Fire Detection, per detectar incendis forestals, i altres solucions d’analítica avançada per al manteniment predictiu de les xarxes.

També són iniciatives d’especial rellevància per determinar la vida útil dels aerogeneradors, utilitzar reconeixement d’imatges per al manteniment de parcs solars i aerogeneradors, protegir l’avifauna i aplicar rondes autònomes en centrals de generació per a la detecció d’objectes. Pel que fa a l’experiència del client, destaca l’acord Naturgy-MásMóvil per impulsar l’autoconsum i una col·laboració amb Google Cloud per accelerar la digitalització i implementar models d’atribució basats en dades.

Integrant la IA a les seves operacions, Naturgy fomenta la innovació, l’eficiència i un creixement sostenible, demostrant el seu compromís amb una transformació digital integral i el desenvolupament del sector energètic.

stats