Microsites Renfe 09/10/2017

Despeses dels desplaçaments interurbans

Una bona tria del mitjà de transport ens permet estalviar temps i diners

Olga Vallejo
3 min
El transport interurbà en cotxe planteja molts inconvenients / MARC ROVIRA

Sentim la mateixa cantarella de dilluns a divendres: “A les 7 del matí destaquem un parell de quilòmetres de circulació amb retencions a l’AP-7. Primeres aturades en sentit Barcelona a l’autovia A-2 a Pallejà, a la C-32 a Sant Boi i a la C-58 a Sant Quirze del Vallès. També a la C-17 hi ha un parell de quilòmetres de cua, i ja es formen les primeres retencions a les rondes en sentit Llobregat”. Retencions i cues que responen a l’ús majoritari del vehicle privat (66,1%) com a mitjà de transport en els desplaçaments interurbans els dies feiners.

Són dades de l’últim informe 'Mobilitat: Dades i Evolució (http://observatori.atm.cat/mobilitat-dades-i-evolucio/Mobilitat_dades_i_evolucio_2015.pdf)', de l’Observatori de la Mobilitat de l’Autoritat Metropolità del Transport, que data de desembre del 2015. El 29,9% dels desplaçaments els fem en transport públic, el 3,3% a peu i el 0,7% restant en bicicleta. Les dades evidencien que el més habitual és l’ús del cotxe, que té una ocupació mitjana d’entre 1,17 i 1,25 passatgers per vehicle en funció de la zona. Les concentracions diàries dels gasos que emeten tenen efectes mediambientals que representen un risc per a la salut. D’acord amb les directrius de l’Organització Mundial de la Salut sobre la qualitat de l’aire, a l’àrea metropolitana de Barcelona hauríem de reduir el trànsit motoritzat fins a un 50% per protegir la salut.

Rècord històric

Si ens fixem en els accessos a Barcelona ja entren més persones en transport públic que en cotxe. L’any 2016 la demanda de transport públic va aconseguir un rècord de viatges (954,5 milions) en l’àmbit del sistema tarifari integrat de l’àrea de Barcelona. L’increment és d’un 1,6% respecte de l’any anterior i consolida la recuperació de la demanda que va començar el segon trimestre del 2013. Des de l’associació Promoció del Transport Públic (PTP) aposten clarament pel transport públic en els desplaçaments interurbans. Es tracta de reequilibrar els modes de mobilitat per millorar la fluïdesa i rebaixar la contaminació reduint uns usos i augmentant-ne uns altres. “La situació actual és millorable. Necessitem una xarxa més descentralitzada, a alguns corredors els falta oferta, calen més intercanviadors, cal millorar l’eficiència del sistema de rodalies, cal fer més carrils bus i VAO, sense caure en el parany de crear noves infraestructures que possiblement arribaran tard”, proposa Ricard Riol, president de la PTP. En aquesta línia explica la tendència que hi ha a Europa que a les àrees metropolitanes hi hagi una mobilitat alternativa al cotxe, que comença a fer-se sevir cada cop menys, de manera que hi ha un desacoblament entre el creixement econòmic i la mobilitat.

Costos econòmics i de temps

Si comparem els costos econòmics entre triar un mitjà de transport públic i un de privat per fer els desplaçaments interurbans, el públic sempre resulta més avantatjós independentment de si ens desplacem en bus, tram, metro o tren, perquè funcionen amb la mateixa tarifa integrada i podem utilitzar la xarxa com més ens convingui. En canvi, el cost del vehicle privat és més elevat si a més de comptar la benzina i el pàrquing hi incloem la repercussió del preu de compra a cada trajecte: “L’amortització del cotxe i els impostos han d’entrar en l’equació -proposa Riol-. Des de la PTP ho incorporem calculant que els cotxes poden tenir una vida mitjana de 12 a 15 anys, i amb un cost de 17.000 euros aproximadament”.

Si calculem el temps que invertim a fer els trajectes hem de tenir en compte diversos factors com l’accessibilitat a la parada, els possibles enllaços o la freqüència de les franges horàries. Algun autobús interurbà fa un bon temps de viatge en comparació amb els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, que tenen uns trajectes similars al metro, però els trens de Renfe són més ràpids perquè s’estalvien les retencions que troba el bus en hora punta.

#MENYSCOTXESMÉSSALUT

El 50% de la contaminació a l’Àrea Metropolitana de Barcelona està causada pel trànsit motoritzat. Barcelona és la ciutat d’Europa amb més densitat de vehicles per km2, això fa que estigui entre les 5 ciutats més contaminades d’Europa. #MenysCotxesMésSalut és una iniciativa promoguda per la Plataforma per la Qualitat de l’Aire, per demanar a l’Ajuntament de Barcelona que apliqui mesures de disminució del trànsit. Per reduir la contaminació cal un canvi d’hàbits i un bon transport públic.

Comparativa amb dades de PTP
stats