Microsites Renfe 31/07/2017

L’alta velocitat celebra 25 anys i s’acosta als 3.000 quilòmetres

La construcció d’aquesta nova xarxa ha suposat una inversió superior als 50.000 milions d’euros

Olga Vallejo
3 min
L’alta velocitat celebra 25 anys  i s’acosta als 3.000 quilòmetres

BarcelonaL’abril de 1992, coincidint amb l’Exposició Universal de Sevilla, s’estrenava l’AVE, el nou servei de trens d’alta velocitat de Renfe, amb la línia Madrid-Sevilla. En aquests 25 anys l’alta velocitat a Espanya ha tingut 325,27 milions de passatgers i ha passat dels 471 quilòmetres de xarxa a gairebé 3.000.

La línia Madrid-Sevilla va ser la pionera del nou ferrocarril, d’un canvi en la forma de concebre la mobilitat. La construcció d’aquesta nova xarxa ha suposat una inversió superior als 50.000 milions d’euros, a més de contribuir a la vertebració i cohesió del territori.

El 1996 van començar les obres Madrid-Barcelona, la segona línia i la que comptava amb un potencial de demanda més elevat. El primer tram que unia Madrid, Saragossa i Lleida (443 km) es va inaugurar el 2003. L’AVE va arribar a Barcelona a principis de 2008, i la línia es va completar el desembre de 2010 arribant a Figueres-Perpinyà amb un total de 804 km. Segueix sent la línia amb més demanda i compta amb 55 trens diaris.

Malgrat que les noves línies estan dissenyades per circular a 350 km/h, depenent del sistema de seguretat que utilitzin els trens no poden superar els 200 o 300 km/h.

Canvi d’hàbits

L’arribada de l’AVE suposa un canvi d’hàbits: als usuaris habituals de l’avió se’ls ofereix més comoditat a un preu menor, i als del cotxe o autobús els resulta més còmode i ràpid. També s’ha aconseguit un flux de viatgers que abans no existien gràcies a les freqüències, preus i horaris. Més de la meitat dels usuaris de l’AVE el trien per motius professionals, especialment per la possibilitat d’anar i tornar en un mateix dia. L’estratègia de gestió de l’AVE és competir amb l’avió, per això s’ofereixen serveis com el de restauració al seient per a la classe preferent, o el cotxe cafeteria, el servei de vídeo i quatre canals de música, premsa i revistes, zones familiars o places adaptades per a persones amb mobilitat reduïda. Actualment, el ferrocarril de llarga distància representa prop del 72% del total dels viatges, i supera clarament el gairebé 28% del mercat que correspon al mode aeri peninsular.

Amb l’alta velocitat ha canviat la percepció que tenen els ciutadans del ferrocarril. Així ho demostren l’App Renfe Ticket per a la compra i gestió de bitllets al mòbil o el creixement de viatges d’AVE venuts per internet.

Des de l’any 2013, Renfe opta per una política comercial de descomptes i promocions amb l’objectiu d’incrementar el nombre d’usuaris d’alta velocitat. Desterrant els preus alts i les tarifes poc flexibles, es va assolir un nou rècord històric de passatgers el 2016 (20,4 milions). També es va aconseguir gràcies a l’increment del nivell d’ocupació dels trens, modernitzant i adaptant l’oferta a la demanda. Aquesta sèrie d’actuacions han permès mantenir la imatge d’un ferrocarril ràpid, puntual, còmode, amb serveis adaptats i compromès amb el client.

Les darreres millores en els serveis que s’ofereixen al tren són el cotxe en silenci a l’AVE i el projecte pilot de connexió a internet wifi, que s’implantarà progressivament a totes les línies d’alta velocitat. A més, hi ha els productes turístics integrals, amb l’oferta d’hotels o lloguer de cotxes, i la creació de noves rutes. Augmentar la velocitat fa que es redueixi el temps de viatge, s’escurcin les distàncies, hi hagi més freqüència i pugui augmentar el nombre de viatgers. Tot plegat afavoreix una experiència de viatge que no té res a veure amb el que passava fa més de 25 anys.

Res no és a l'atzar

La marca AVE neix de l’acrònim d’Alta Velocitat Espanyola, nom del servei de trens d’alta velocitat de Renfe des de 1992. Voluntàriament es va buscar l’ambigüitat entre el tren i l’avió per evidenciar que el tren també és molt ràpid. El disseny dels trens també va anar en aquesta línia: seguint la família de l’alta velocitat francesa, es va arrodonir el morro per donar-li un aspecte més aerodinàmic. La marca AVE, a més, conjuga lleugeresa i rapidesa, es pronuncia fàcilment i convida a fer volar la imaginació. I es va optar pel blanc, un color base que inspira serenitat i és fàcil de mantenir.

stats