Microsites Renfe 25/09/2017

La comoditat de viatjar per feina

Els passatgers prefereixen l’alta velocitat a l’avió

Olga Vallejo
3 min
El binomi feina-tren és el preferit per aquells que viatgen per motius laborals / GETTY

Renfe comença l’explotació de la línia de l’AVE entre Madrid i Barcelona el febrer del 2008 amb 71.029 bitllets venuts. Llavors es preveu que l’alta velocitat suposi un canvi d’hàbits per als usuaris del pont aeri. Nou anys més tard es confirma que la rapidesa, la puntualitat, el confort i la ubicació de les estacions han sigut els motius pels quals els viatgers han preferit l’alta velocitat a l’avió. La quota de l’AVE, que era d’un 47% en els inicis, ha passat al màxim històric del 65,3% respecte a l’avió el juny d’aquest any. Són més de 50 milions de clients (52.379.000) que han utilitzat els serveis d’alta velocitat en el corredor Figueres-Barcelona-Saragossa-Madrid, en els 180.000 trens AVE que han donat servei des del 2008.

Quan el tren és la primera opció

Fa gairebé 5 anys que la Neus Vallara viu a Madrid. És advocada, treballa en un despatx amb seu a Barcelona i Madrid. Com a mínim un cop al mes viatja per feina a Barcelona, a més de les visites a la família i amics. Diu que sempre tria el tren: “En tots aquests anys només he agafat un cop l’avió. No m’agrada volar. Al tren no hi ha turbulències però sobretot trio l’AVE perquè és més còmode; em permet seguir treballant, i malgrat que el trajecte en tren és més llarg m’estalvio temps i les cues als accessos per temes de seguretat” explica satisfeta. Amb altres companys de feina utilitzen el bo col·laboratiu, que els ofereix avantatges com tenir 8 trajectes dels quals poden ser beneficiàries 4 persones. També els surt a compte econòmicament i els permet formalitzar un bitllet d’avui per demà. Té clar que prioritza l’AVE davant l’avió per la comoditat de l’accés i que li agrada especialment el vagó de silenci: “Intento agafar-lo sempre perquè si el respecten és molt tranquil. Fins i tot té un espai amb 6 seients que tenen menys llum”. Entre tanta complaença proposa que els lavabos estiguin més cuidats com a possible millora.

Vicent Borràs, investigador del Centre d’Estudis Sociològics sobre la Vida Quotidiana i el Treball (Quit) de la Universitat Autònoma de Barcelona, explica que històricament l’empresa facilitava el transport als treballadors i les hores de transport comptaven com a hores de treball: “És evident que la connectivitat que permet l’AVE ens fa més productius. El que cal és que les empreses assumeixen el cost econòmic del transport i l’enrenou que suposa començar la jornada laboral a les 9 del matí a 600 km de casa. Així les facilitats de l’alta velocitat resulten beneficioses per a tothom” conclou Borràs.

Comoditat, connectivitat i puntualitat

Quan parlo amb l’Albert Cuesta, periodista especialitzat en tecnologia i col·laborador de l’ARA, va a 200 km/h entre Ciutat Real i Puertollano. La destinació final és Còrdova i el mitjà de transport el tren d’alta velocitat. Reconeix que cada vegada li costa més volar per la incomoditat de l’avió, “l’espai, les esperes, els controls, els embarcaments… Aprofito per treballar al tren, hi ha endolls, i fins i tot la taula de turista és més còmoda que la de qualsevol avió. A les línies que no tenen instal·lat el wifi pots comptar amb certa connectivitat de mòbil i en general tens cobertura”. És un usuari d’AVE convençut: “El fet de sortir i arribar al centre de la ciutat és mig viatge de feina. Anar a l’aeroport és més complicat, no només per les esperes, la puntualitat també és un factor determinant: no recordo cap AVE que s’hagi endarrerit més de 5 minuts” comenta l’Albert. Dubta si és una xarxa econòmicament sostenible i si està justificada, però reconeix que l’aprofita utilitzant-la tant com pot: “Em resulta còmoda i pràctica. Els trajectes amb AVE, exceptuant les tarifes més econòmiques, també inclouen un bitllet d’anada i tornada de Rodalies de fins a 6 zones. Agafo Rodalies al meu poble, em deixa a Sants, canvio de via i pujo a l’AVE”.

CLIENTS I TARIFES

El perfil del client de l’AVE Figueres-Barcelona-Madrid correspon a:

  • El 52,60% són homes d’entre 45 i 60 anys
  • El 32,50% es desplacen per motius laborals
  • El 62,30% fan el viatge almenys un cop al mes

Les tarifes a les quals opten els viatgers són:

  • 27,06% anada i tornada
  • 25,30% preus promocionals. Aquests preus permeten descomptes de fins al 73% sobre la tarifa general

CORREDORS FIGUERES-BARCELONA-SARAGOSSA-MADRID

Entre el febrer del 2016 i el febrer del 2017, Renfe ha transportat gairebé 7 milions i mig (7.476.000) de viatgers als serveis AVE en aquest corredor:

Origen-Destinació (increment en % respecte al 2016)

  • Barcelona - Madrid (+9,9)
  • Barcelona - Figueres (+8,5)
  • Barcelona - Girona (+6,5)
  • Madrid - Tarragona (+5,9)
  • Lleida - Madrid (+5,1)
  • Barcelona - Lleida (+3,2)
  • Barcelona - Saragossa (+3,0)
  • Madrid - Saragossa (+2,7)
stats