Microsites UVIC - UCC 26/05/2018

La Facultat de Medicina, a punt per oferir el segon curs

Aquest grau de la UVic-UCC és el més nou del seu àmbit al sistema universitari català

Daniel Romaní
3 min
Estudiants de Medicina de la UVic-UCC fent pràctiques amb la taula d’anatomia virtual Sectra® / UVIC-UCC

Una vuitantena de futurs metges acaben aquest mes de juny el primer curs del grau de medicina de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), el més nou del seu àmbit del sistema universitari català. El setembre del 2017 va obrir la nova facultat amb l’objectiu primordial de formar metges des d’un enfocament generalista basat en els principis del professionalisme mèdic i la innovació docent. Aconseguir que els estudiants esdevinguin metges i metgesses excel·lents comporta un ferm compromís amb la consecució dels coneixements, habilitats, actituds i valors adients per al tipus de medicina capaç de respondre a les necessitats de salut de la societat del futur.

Simulació clínica

El model pedagògic de la facultat situa el pacient al centre del procés de formació i prioritza metodologies com ara les simulacions clíniques, una eina pedagògica d’aprenentatge i d’avaluació. Les activitats de simulació són al Centre Internacional de Simulació i Alt Rendiment Clínic (CISARC), a la Clínica Universitària de Manresa, on es fa la recreació de situacions similars a les reals, que situen els estudiants dins d’un context sanitari molt versemblant.

Taula d’anatomia virtual Sectra®

Cal destacar també el treball cooperatiu als Laboratoris de Dissecció Anatòmica i Virtual 3D. Des del primer curs, la facultat ofereix als estudiants la possibilitat d’aprendre l’estudi del cos humà d’una manera integrada. Per això té dues eines importants: el Laboratori de Dissecció i la taula d’anatomia virtual Sectra®, que permet als estudiants familiaritzar-se amb imatges clíniques de tots els òrgans i teixits, veure radiografies, tomografies computades i ressonàncies magnètiques. Les imatges es mostren a la mateixa pantalla, amb visió 3D i basant-se en casos clínics. Això fa que els alumnes puguin girar les estructures i visualitzar-les des de tots els angles i fer-ne la dissecció virtual, és a dir, tallar-les i observar-ne l’interior. La facultat és la primera de l’estat espanyol que disposa d’aquest equipament informàtic. El Laboratori d’Anatomia té el seu propi servei de donació de cossos, la qual cosa facilita que, a les pràctiques de dissecció, els estudiants tinguin contacte directe amb les estructures corporals reals ja des dels primers moments del currículum formatiu.

Pràctiques des del primer curs

Les pràctiques en els centres assistencials des del primer curs per estar en contacte amb pacients són un dels fonaments del pla d’estudis. A partir del tercer any, les estades de pràctiques es distribueixen en períodes d’aproximadament vuit setmanes per curs. La realització d’aquestes pràctiques es duu a terme als espais docents de Vic i de Manresa vinculats a la facultat (Consorci Hospitalari de Vic i Fundació Althaia de Manresa), així com en un conjunt de centres i hospitals associats que treballen de manera estreta tant amb la facultat com amb l’hospital universitari i en comparteixen els objectius docents. Segons la Dra. Núria Roger, directora de docència, investigació i innovació del Consorci Hospitalari de Vic, “la xarxa assistencial està compromesa amb el grau i garanteix un treball col·laboratiu estret amb els hospitals universitaris i els centres sanitaris”. Els centres de pràctiques s’estenen a l’àmbit de l’atenció primària, de l’atenció intermèdia i dels hospitals d’aguts, i inclouen també centres d’alta especialització.

Enginyeria Biomèdica, col·laboració indispensable

Aquest primer any el grau de medicina ha establert lligams amb el grau en enginyeria biomèdica de la UVic-UCC, que s’articula al voltant de la noció de 'big data', una realitat que permet la transició cap a la medicina personalitzada. Per a la coordinadora d’enginyeria biomèdica, Laura Dempere, el vincle entre les dues propostes formatives millora la formació i posterior relació laboral entre els nous enginyers i els professionals amb qui han de treballar, metges, infermeres o fisioterapeutes. “La penetració de la tecnologia en l’àmbit de la salut i de les cures és imparable i cal estendre ponts entre tots aquests perfils perquè interactuïn i definir solucions sensibles a les necessitats dels pacients”, argumenta Laura Dempere. Per assolir-ho, el grau d’enginyeria biomèdica organitza activitats formatives que posen en contacte els seus estudiants amb alumnes, professors i investigadors d’aquest àmbits.

stats