Microsites UVIC - UCC 14/05/2018

La UVic-UCC celebra quaranta anys de formació de mestres

L’Escola de Mestres d’Osona, que avui és facultat i que ha format gairebé 5.000 mestres des dels seus inicis, és l’embrió de l’actual UVic-UCC

Daniel Romaní
3 min
A dalt, Sabina Guix, estudiant d’educació de la UVic, fent pràctiques a l’Escola Sentfores. A baix, l’Espai d’Educació Infantil Teresa Buscart.

BarcelonaLa Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya fa temps que està compromesa amb l’educació i assumeix el repte de formar mestres. Els primers passos de la universitat van tenir lloc ara fa quaranta anys, amb la creació de l’Escola de Mestres d’Osona, que és l’origen de la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes i també de la mateixa universitat. Durant aquest curs 2017/18, per tant, aquesta facultat commemora el 40è aniversari.

Amb el nom oficial d’Escola Universitària de Mestres Jaume Balmes, el centre es va inaugurar el 4 d’octubre del 1977 amb l’objectiu de “contribuir a l’educació permanent, l’educació integrada en el món i integradora d’aquest món, i a l’educació com a patrimoni de tothom”, tal com va anunciar el primer director de l’Escola, Salvador Reguant, durant la celebració de l’acte d’inauguració del primer curs. L’Escola ha format gairebé 5.000 estudiants des dels seus inicis, amb la implicació de més de 250 professors.

L’any 1997, amb el reconeixement de la Universitat de Vic per part del Parlament de Catalunya, el centre es va convertir en Facultat d’Educació i posteriorment en Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes (FETCH), que és com se la coneix avui. La facultat ofereix els graus de mestre d’educació infantil, mestre d’educació primària, doble grau en mestre d’educació infantil i primària amb menció d’anglès, ciències de l’activitat física i de l’esport, educació social i psicologia. També ofereix traducció, interpretació i llengües aplicades, juntament amb la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), a més de set màsters oficials.

L’Espai d’Educació Infantil Teresa Buscart / UVIC

Programa de mentoratge i identitat docent, un projecte pioner a Catalunya

Coincidint amb la commemoració d’aquest 40è aniversari, la Facultat d’Educació, Traducció i Ciències Humanes ha posat en marxa el programa de mentoratge i identitat docent (MID), que és pioner a Catalunya, amb la voluntat d’enfortir la relació existent entre la universitat i l’entorn professional en l’àmbit educatiu.

El programa MID, que està inspirat en les pràctiques universitàries dels graus de mestre que es porten a terme a les universitats del nord d’Europa, es proposa avançar cap a la creació de la figura del professorat mentor, de tal manera que pugui acompanyar millor els estudiants durant els períodes d’estada i pràctiques a les 11 escoles d’educació infantil i primària de la ciutat de Vic, i contribuir a formar, alhora, la identitat docent dels estudiants. El seu objectiu és, doncs, estrènyer les relacions entre universitat i escola a partir de la reflexió sobre el perfil i les competències que han de desenvolupar els estudiants de mestre durant la seva formació inicial, d’acord amb la realitat escolar actual. “Ens entossudim a millorar el seguiment dels universitaris als centres escolars i ens fem corresponsables de la identitat docent dels mestres que estan en actiu”, explica el degà de la FETCH, Eduard Ramírez. “Es tracta d’un projecte que revertirà en els nostres estudiants però també en la societat”, afegeix.

Contacte amb l’aula des del primer dia

Gràcies al programa MID, la Sabina Guix, que estudia el primer curs del doble grau en educació infantil i primària amb menció d’anglès a la UVic, cada dimarts al matí es desplaça fins a l’Escola Sentfores per fer-hi les pràctiques. Allà hi troba la Mercè Sàez, la seva mestra-tutora, a qui ajuda en les tasques quotidianes de l’aula i de qui rep l’acompanyament durant tot el curs. “És una experiència diferent, que et permet veure les coses des d’una altra perspectiva i et fa descobrir si realment ets o no ets mestra”, afirma la Sabina. El programa de mentoratge i identitat docent ofereix també la possibilitat de posar en pràctica els coneixements apresos a la universitat i aproximar-se al funcionament de l’escola fent una immersió a la vida escolar.

El fet que tots els estudiants de primer curs dels graus de mestre en educació infantil i primària tinguin l’oportunitat de fer una estada d’un matí setmanal durant tot l’any en una escola de Vic és, segons la coordinadora del doble grau en educació infantil i primària, Mariona Casas, “un acte de generositat per part de les escoles, que demostren el seu compromís social per contribuir, juntament amb la universitat, a formar els futurs mestres del nostre país”.

stats