Microsites UVIC - UCC 15/06/2019

Biologia aplicada tant al camp com al laboratori, a la UVic-UCC

El centre adapta els estudis en biociències perquè els estudiants en tinguin una visió transversal, integradora i multidisciplinària

Judit Monclús
4 min
Biologia aplicada tant al camp  com al laboratori, a la UVic-UCC El centre adapta els estudis en biociències perquè els estudiants  en tinguin una visió transversal, integradora i multidisciplinària Anna Equisuany   3r de biologia Diferents disciplines en un projecte Abel Ayats   3r de biologia Aprendre a actuar  per protegir l’entorn Mariana Loss Bolfarini  4t de biologia Un tastet del món laboral real Biotecnologia:  ciència i enginyeria  al mateix temps

En el context de crisi climàtica i deteriorament de l’entorn natural es fa més necessària que mai la formació d’experts capaços d’analitzar l’estat del medi ambient i de gestionar els seus recursos des d’una biologia integradora i multidisciplinària. Aquesta és la voluntat dels estudis en biociències de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), concretats en un grau en biologia i un altre en biotecnologia.

El perfil professional que es deriva de l’un i de l’altre són diferents, però tots dos tenen un denominador comú: la “voluntat de trencar la barrera entre biòlegs naturalistes, de laboratori i computacionals i la convicció que tant un biòleg com un biotecnòleg han de tenir una visió integral i uns coneixements transversals d’aquestes tres àrees”, explica Josep Maria Serrat, coordinador del grau en biotecnologia. En el cas del grau en biologia, aquest enfocament es concreta en un programa eminentment aplicat amb pràctiques constants al camp i al laboratori però també a l’ordinador, amb tècniques de disseny experimental i d’anàlisi de dades, que inclouen l’àmbit bioinformàtic i la biologia molecular.

30 sortides de camp des de primer

Al llarg de la titulació, l’alumnat fa una trentena de sortides de camp, que comencen a primer curs amb activitats de contacte inicial amb el medi. A mesura que avança el grau, les sortides d’observació i mostreig de la diversitat es van estructurant al voltant d’assignatures específiques, com zoologia, botànica, ecologia o geologia, fins a arribar a l’especialització, a quart curs, amb propostes tan concretes com el treball en biologia marina a la reserva natural de les illes Medes o la gestió d’espais naturals protegits en diversos paratges catalans.

El caràcter integrador, multidisciplinari i aplicat del pla d’estudis pren tot el sentit a l’assignatura pràctiques integrades, que, a partir del mètode de l’aprenentatge basat en problemes (ABP), es cursa durant tot un semestre de tercer. En grups d’entre 4 i 6 persones, els alumnes planifiquen i executen un projecte a la reserva natural Torrent i pantà de Garet, al Lluçanès, on fa una estada pràctica de tres dies. “Es tracta d’una experiència pedagògica que transforma i dona embranzida personal i científica a totes les persones participants i deixa una forta empremta en l’alumnat”, assenyala Josep Bau, coordinador del grau en biologia.

El resultat d’aquest plantejament són, en paraules de Josep Bau, “uns professionals amb coneixement de les diferents àrees d’estudi de la biologia, des del nivell molecular fins a l’anàlisi del medi natural, i amb una visió completa de la biodiversitat, els hàbitats i els ecosistemes”. Alhora, el treball aplicat “aporta a l’estudiant autonomia i seguretat en competències transversals de tipus organitzatiu, de treball en grup i d’habilitats comunicatives, claus en la incorporació al món laboral”.

Laboratori dels estudis de biociències de la UVic

Biotecnologia: ciència i enginyeria al mateix temps

La biotecnologia és una ciència i una enginyeria al mateix temps. Com a ciència, el grau en biotecnologia de la UVic-UCC estudia la biologia de la cèl·lula i investiga problemes biològics i mèdics que, segons Josep Maria Serrat, “fa pocs anys eren pràcticament inabordables”. És el cas de les característiques individuals dels tumors o la regulació dels gens durant la gestació. Com a enginyeria transforma els descobriments científics en productes i serveis socialment útils, com ara medicaments. El mercat demana biotecnòlegs amb perfils i interessos molt diversos, ja que “la majoria de projectes biotecnològics comencen al laboratori de recerca i acaben en una empresa”. “En aquest context, cal que els estudiants rebin una formació integral teòrica i pràctica que pari una atenció especial en les aplicacions d’interès per a la biomedicina”, afegeix Serrat. A més, també cal que es fixi en les competències transversals que demana el món laboral, sempre amb una mirada internacional i amb la complicitat del sector.

Anna Equisuany / UVIC

Diferents disciplines en un projecte

Anna Equisuany. 3r de biologia

“És vital que els futurs biòlegs tinguem contacte amb l’entorn per completar els coneixements acadèmics i les aptituds professionals del grau. A les sortides de camp apliquem in situ els continguts teòrics, i són un aprenentatge dinàmic i més eficaç que el treball a l’aula. Per a mi, les pràctiques integrades a Lluçà han sigut clau: hi hem treballat de manera autònoma tècniques d’avaluació de l’estat ecològic d’hàbitat reunint diferents disciplines de la biologia en un sol projecte”.

Abel Ayats / UVIC

Aprendre a actuar per protegir l’entorn

Abel Ayats. 3r de biologia

“El programa de sortides va ser clau a l’hora d’escollir la UVic-UCC per estudiar biologia. El treball de camp és un reflex de la teoria, però agrupant tots aquells elements que no es poden aprendre sense ser-hi al davant. Aquestes activitats ens fan créixer personalment cap allò que més m’agrada d’estudiar biologia: saber actuar per protegir-la. L’excursió de tres dies en un espai de gran valor ecològic establint vincles amb el medi i amb els companys n’és un bon exemple”.

Mariana Loss Bolfarini / UVIC

Un tastet del món laboral real

Mariana Loss Bolfarini. 4t de biologia

“Per als futurs biòlegs aprendre amb la pràctica a la natura és com el pa amb tomàquet, una combinació perfecta. Les sortides en grups reduïts ens acosten als professors i companys i generen entorns de debat enriquidors en què els continguts arrelen més. Hi sorgeixen situacions inesperades que no deixen de ser un tastet del món laboral real. Em quedo amb les sortides més vinculades als animals, com el trampeig de micromamífers, ratpenats i amfibis i l’anellament d’ocells”.

stats