ESPANYOL
Esports 23/06/2016

Continuar sent meravellosos, Però deixar de ser minoria

L’impacte del projecte de Rastar Group revifa l’interès per l’Espanyol

Roger Requena
3 min
Un aficionat de l’Espanyol exhibint una bufanda durant un partit de l’equip blanc-i-blau com a local.

BarcelonaEn només cinc mesos la vida li ha canviat per complet a l’Espanyol, immers en un procés de canvis de dalt a baix. Rastar Group ha capgirat la polaritat de l’entitat, que després de molts anys ha passat d’una pronunciada pèrdua d’interès de molts seguidors a un magnetisme il·lusionant. Frenar l’hemorràgia era necessari, ja que des de l’arribada a Cornellà-El Prat el 2009 l’Espanyol ha perdut 9.717 socis -un 27% dels abonats-, mentre que l’assistència mitjana a l’estadi ha seguit un procés gairebé idèntic, amb una davallada de 9.780 espectadors -un 35%.

Dues tendències que es començaran a corregir de cara al nou curs. La nova campanya d’abonaments, ja en marxa, inclou diverses promocions per als socis més fidels -especialment per als que superin el 75% d’assistència-, així com per a les famílies, els nounats i aquella gent amb problemes econòmics: es congelen els preus i es faciliten els pagaments a terminis, sense interessos.

L'Espanyol vol posar fre al declivi d'aficionats augmentant els públics interns i externs

L’impacte del projecte que lidera Chen Yansheng ha comportat un efecte il·lusionant que s’està consolidant amb notícies com l’arribada de Quique Sánchez Flores -i que tindrà continuïtat amb els jugadors que reforcin el primer equip-. Tot plegat alimentarà encara més l’interès en un projecte encaminat a sumar el màxim nombre d’adeptes possible. El repte per al curs que ve és superar els 28.000 abonats, però el club no es conforma amb aquesta xifra, ja que el seu objectiu a mitjà i llarg termini és aconseguir omplir les 40.500 localitats del RCDE Stadium. Fa uns dies, el conseller delegat Ramon Robert va exposar que en el 'Pla Director 2020' el club es proposa arribar als 35.000 abonats i 45.000 socis el 2020.

Interès dels públics externs

Però per assolir aquest repte l’entitat és conscient que no només ha de limitar-se a convèncer i fer arribar el seu discurs a la massa social espanyolista. El nou projecte té previst recuperar i afegir socis nous i per això ja treballa amb diverses iniciatives encaminades a sumar nous públics externs. La notorietat del club es treballa ja a les xarxes socials i a la web, elements que s’estan potenciant.

Amb poc més de 250.000 seguidors a Twitter i 366.000 “m’agrada” a Facebook, l’Espanyol és el 13è i 12è equip, respectivament, en nombre de seguidors a cada xarxa respecte a la resta de clubs de la Lliga. Una posició baixa que es pretén corregir. El ritme de creixement actual s’ha accelerat i ja és de 2.000 seguidors per mes a Facebook i de 12.000 a Twitter. Un augment gran, però moderat en comparació a les visites de la web. L’explicació: que a la Xina no tenen accés a les plataformes convencionals occidentals com Twitter, Facebook o Instagram i en lloc d’això n’utilitzen d’altres com Weibo, QQ i Wechat, xarxes que el club ja té en fase de proves i que segons ha pogut saber l’ARA llançarà aquest estiu perquè puguin ser consultades a tot el món.

Més contundent ha sigut el creixement d’usuaris únics i visites mensuals que ha rebut la web del club, especialment després de l’impuls de la versió en xinès, al març. Abans de l’anunci de l’arribada de Rastar, el 19 de gener, el club acumulava una mitjana de 70.000 usuaris i unes 400.000 visites cada mes. Des d’aleshores s’ha produït un creixement d’aproximadament el 12% en tots dos registres i ara la mitjana que es registra és d’uns 80.000 usuaris i 450.000 visites mensuals.

Un dels principals mercats objectius del club és el públic xinès, per a qui ja s’estan encaminant diferents accions. A banda de l’entrada en xarxes socials del país asiàtic, el club ja disposa de dues penyes xineses a Catalunya -a Barcelona i Badalona- i una a Guangzhou, la primera a la Xina. També en aquesta ciutat de la província de Canton, on hi ha la principal seu de Rastar, s’establirà la primera de les escoles de futbol per a nens que el club vol establir al país asiàtic, que va començar a descobrir l’Espanyol en un programa de màxima audiència, Supergirl 2016, de MangoTV. Cal sumar adeptes aquí i allà perquè aportin recursos a la gespa. L’objectiu és clar: continuar sent meravellosos, però deixar de ser minoria.

stats