FUTBOL

Florentino es vesteix de Wert per emblanquir Espanya

El president blanc vol fer créixer el madridisme a través de la nova llicència en la TDT de Real Madrid TV

Florentino Pérez, president del Reial Madrid, a l’esquerra, durant l’assemblea del club blanc. / LUCA PIERGIOVANNI / EFE

L'octubre del 2012, el ministre José Ignacio Wert  va assegurar al Congrés dels Diputats que la seva intenció era " espanyolitzar els alumnes catalans". Tres anys més tard, a Florentino Pérez se li ha posat al cap també una vocació evangelitzadora: que els nens de tot Espanya siguin del Madrid. De fet, fa pocs dies, en el tradicional discurs de Nadal davant dels mitjans ja va associar Espanya amb el Madrid, dos conceptes indissociables i que es complementen segons el president blanc: "Per molta gent, la imatge d'Espanya és la del del Reial Madrid".  La intenció de Florentino és ampliar el mercat de madridistes en un moment en què el Barça manté l'hegemonia futbolística. I com cal fer-ho? A través de la televisió.

El passat 16 d'octubre el consell de ministres  va atorgar les noves llicències de la TDT. Real Madrid TV en va obtenir una. El canal blanc ha d'estar emetent en HD durant el proper mes d'abril i, d'aquesta manera, el president madridista tindrà en funcionament, per fi, una de les seves obsessions d'aquests últims mesos. Aquesta fixació de Florentino en la televisió s'ha estès en els cercles de poder de la capital espanyola, que coneixen les intencions i moviments del president del Madrid en aquest camp. L'ARA s'ha posat en contacte amb alguns dels actors més importants del panorama televisiu per intentar entendre què busca i quina viabilitat té el projecte de Florentino amb la seva nova joguina.

0'1% d'audiència

Real Madrid TV té una mitjana d'un 0,1% d'audiència

Fonts del sector asseguren que el projecte de TDT hauria d'arrencar amb un mínim de 50 milions d'euros. Una inversió que, d'altra banda, no garantiria audiència. "És una bogeria", sentencia una de les veus de més pes dins del sector audiovisual espanyol. "Amb un 2% d'audiència no seria viable... si vol perdre diners...", afegeix un altre alt càrrec d'una cadena espanyola. Ara mateix, Real Madrid TV té una mitjana d'un 0,1% del total de l'audiència i 483.000 espectadors passen en algun moment del dia per la plataforma blanca. Ni multiplicant per 20 els números actuals el projecte seria rendible, ja que els diners que s'hi haurien de destinar han de ser molt superiors dels que aporta avui el Madrid a la seva televisió. Tot i haver crescut un 137% d'audiència en els últims sis anys, el 2014 es van reduir els diners destinats al projecte, i a la memòria econòmica hi figura una partida de poc més d'un milió d'euros. Això sí, Real Madrid TV no ha de tenir com a objectiu guanyar diners, com passa amb la resta de televisions que competiran amb ella a partir de l'abril, deixant de banda les cadenes públiques. Tot i això, amb la redifusió de partits, les  noves aplicacions mòbils que ha impulsat el club per consumir productes audiovisuals, i l'acord per donar senyal a més de 50 països que ja té el Madrid, s'espera recuperar part de la inversió.

"Fins i tot José Ángel Sánchez està en contra d'aquest projecte", explica una font coneixedora del cas. El director general, mà dreta de Florentino –qüestionat arran de l' afer Txérixev– és l'executor de les decisions del president madridista i en aquest tema ha mostrat les seves discrepàncies. No és l'únic. Diverses persones dins de l'entitat madrilenya han intentat treure-li del cap la idea de donar el salt a la TDT, però han topat amb la insistència del president, que té entre cella i cella el projecte per ampliar la base de madridistes que hi ha a Espanya. "Arribar a un 2% d'audiència seria un exitàs, però tot i això, en el mercat publicitari seria irrellevant", expliquen a Madrid, des d'on xifren els diners que es podrien recuperar en un projecte d'aquest tipus si es fes una inversió de 50 milions: "Podria recuperar 20-25 milions per temporada". Per als especialistes del sector audiovisual, Florentino " actua des del desconeixement del negoci". "Li auguro una curta vida al projecte de la TDT, acabarà llogant el canal", sentencia un alt executiu que remarca la dificultat per arribar a la gent: El 50% de l'audiència no té TDT en HD, d'aquests, el 50% només té HD al menjador, i, a més, molts tenen problemes d'antenització. Per tant, al final, l'audiència potencial seria baixa, entre un 20% i un 30% del total.

La curta vida a la TDT es defensa, a més, per un argument: El Madrid hauria de replantejar tota la graella i adaptar-la a un canal obert, generalista, i ja no temàtic. És a dir, diversificar els continguts. "Qui mira la televisió a les 8 del matí de dissabte?", es pregunten a Mediapro, l'operador que proveeix i gestiona el canal blanc fins al 30 de juny. Els continguts s'hauran de canviar de cap a peus i, per exemple, oferir dibuixos per a nens, els consumidors principals de televisió un dissabte al matí. Ara mateix aquests continguts no existeixen, perquè sempre hi hauria d'haver algun lligam amb el Madrid, i, per tant, no es podran comprats continguts externs que no tinguin el club blanc com a leitmotiv. Si no es diversifiquen els continguts, i això requereix molts diners –asseguren totes les fonts consultades–, el canal no té raó d'existir.

A Madrid, s'ha parlat fins i tot de la possibilitat que Real Madrid TV oferís partits oficials, un fet incompatible amb la venda dels drets de televisió i els preus que es paguen al mercat. Una altra idea que té al cap Florentino, i aquesta l'ha portat a esprémer fins al final la seva disputa amb la Lliga de Futbol Professional, és que el seu canal ofereixi en exclusiva les entrevistes dels dies de partit, la prèvia i el post-matx, un altre fet incompatible amb els acords actuals amb els operadors que han adquirit els drets de la Lliga. Florentino creu que és un actiu que hauria de tenir Real Madrid TV, la senyal d'abans i després dels partits que es disputin al Santiago Bernabéu. Això només seria possible si la resta de clubs s'hi sumés i col·laborés, sinó el canal només podria oferir les entrevistes dels propis jugadors blancs. Aquestes dues opcions serien maneres de donar valor al producte, incompatibles avui amb el camí que ha agafat el futbol espanyol, i més amb la col·lectivització dels drets de televisió que s'ha aprovat recentment.

El nou impuls a la televisió del club que vol aconseguir Florentino camina en paral·lel a la guerra que ha tingut el president blanc amb la Lliga. Tot i que fa unes setmanes es va  fer oficial la venda dels drets durant el trienni 2016-19, amb unes regles del joc ben pautades, el màxim mandatari madridista va impugnar l'acord de la LFP, perquè no està d'acord amb el canvi d'estatuts que faria permanent la venda centralitzada dels drets televisius, tal com fixa un Reial Decret del Govern espanyol. És un estira-i-arronsa permanent entre el president de la Lliga, Javier Tebas, i Florentino, que va comportar, per exemple, l'absència del Madrid a l'última assemblea de la LFP, fa unes setmanes a Saragossa, i que ha portat la Lliga a haver de declarar als jutjats.

A l'espera de veure què passa a l'abril, Florentino ha contactat amb la majoria d'actors televisius, i han transcendit les negociacions amb el responsable de Mediaset, Paolo Basile, perquè gestioni el nou canal. Florentino vol competir contra l'hegemonia futbolística del Barça a través de la força de la televisió.

Més continguts de