Esports 14/05/2011

Saló de l'Automòbil: sobreviure a la crisi

2 min
Un conductor fa proves amb un Skoda en una zona habilitada fora del recinte del Saló de l'Automòbil de Barcelona.

Des d'avui fins diumenge de la setmana vinent, la 36a edició del Saló Internacional de l'Automòbil de Barcelona mostra al recinte firal de Montjuïc les principals novetats de més de trenta marques de cotxes de tot el món.

En falten algunes de tan importants com Opel, Citroën i Honda, però més que lamentar-nos per les absències hauríem de celebrar les presències. I és que enmig de la depressió que afecta el sector de l'automoció, amb una pèrdua de mercat a Catalunya del 33% el mes passat, la celebració d'aquesta mostra ha estat en perill fins a l'últim moment.

Quan no és per una cosa, és per una altra, però les últimes edicions del Saló sempre han estat marcades pel xantatge de les marques a la Fira de Barcelona. De les protestes dels fabricants per la finalització del Pla 2.000 euros s'ha passat als gemecs per la llei de la distribució i, encara aquesta mateixa setmana, els rumors sobre el propòsit del ministeri d'Indústria de modificar els criteris de l'impost de matriculació han neguitejat tothom.

Com si fos un Piove, porco governo , al Saló -sempre al mig-, li han passat unes factures que no els tocaven. Només li ha faltat rebre l'acusació de la mort de Manolete o de l'ensorrament del Titanic . L'abnegació i la capacitat de negociació de l'equip que encapçala Enric Lacalle han permès tirar endavant una nova edició, després de superar no poques adversitats i amenaces d'absències gremials.

Sobrietat, a la força

Algun dia aquesta ciutat hauria de reconèixer l'esforç fet per Fira de Barcelona per salvar aquesta mostra i d'altres, algunes en el punt de mira dels gestors centrals. Els efectes d'una economia de subsistència es noten. L'exposició dels models nous es fa amb una senzillesa que contrasta amb la grandiloqüència del passat. Aquella tendència exagerada a la sobreactuació ha deixat pas a una sobrietat més coherent amb l'actualitat. Però aquesta austeritat no s'ha d'interpretar com a sinònim de pobresa, perquè a Montjuïc hi ha tot el que s'ha de veure.

El Saló de Barcelona es vanta del caràcter internacional. Una condició que el priva d'una dimensió més comercial, que potser satisfaria més els expositors. Sense opcions de vendre cotxes a dins, les marques fan ofertes espectaculars als concessionaris durant la fira, que, en alguns casos, superen el 25% de descompte en determinats models. Val la pena aprofitar-ho.

Alternatius, per convicció

A Catalunya actualment només circulen tres-cents vehicles elèctrics. Tot i això, el Saló d'aquesta edició estrena un pavelló en què aquests cotxes, i també els híbrids, són els protagonistes. Una aposta pel futur que dóna una imatge d'esperança en un present més aviat pessimista. Els models propulsats per energies alternatives, però també els avenços de les indústries auxiliars que treballen en aquest entorn més sostenible, ocupen un lloc destacat en el pavelló 6, per sobre de la Font Màgica de Montjuïc.

stats