L’ALTRA MIRADA

Tenkan-ten, el nou paraigua per a ‘start-ups’

Un programa d'Asics pretén impulsar des de Barcelona la innovació en el sector esportiu

Els treballadors d’Asics estan molt familiaritzats amb l’acrònim de l’empresa ( Anima Sana in Corpore Sano), un lema que actua de paraigua de tots els projectes d’aquesta multinacional que comercialitza material esportiu, roba i vambes. L’últim atreviment dels seus dirigents és Tankan-ten, un programa de creixement per a start-ups que pretén impulsar la innovació en el sector esportiu i del benestar. El nom del projecte, que arriba a la seva segona edició, significa punt d’inflexió en japonès.

El programa, que tancarà inscripcions el 9 de juny, acceptarà sol·licituds de start-ups en fase de creixement que comparteixin el compromís d’aconseguir que la gent es mogui a través de la innovació, una idea que entronca amb la filosofia de l’empresa. “L’objectiu és barrejar l’experiència i els recursos d’una gran empresa amb la innovació i la flexibilitat dels emprenedors”, explica Emilio Risques, vicepresident d’innovació d’Asics. La iniciativa compta amb la col·laboració de l’IESE Business School, una escola de negocis de reconegut prestigi internacional. L’objectiu de l’empresa, que ha obert un hub d’innovació al carrer Ferran de Barcelona, és posicionar-se com a opció preferent de compra dels consumidors potencials. Les start-ups finalistes rebran 30.000 euros i rebran un monitoratge de quatre mesos. Sébastien Lefebvre, exdirector de creixement a Twitter, és un dels mentors. El Tenkan-ten connectarà cada projecte amb una xarxa global de distribuïdors, inversors i fons de capital risc i experts del sector. A més, formarà els fundadors en el desenvolupament del lideratge.

“És un somni fet realitat”

El programa arrencarà al setembre del 2019 i tindrà Barcelona i Amsterdam com a seus principals. El 2018 van ser seleccionades per formar part de la primera edició del programa cinc start-ups d’arreu el món dedicades a teixits intel·ligents, intel·ligència artificial o aplis de captura de moviment, per exemple.

“Haver tingut l’oportunitat de treballar colze a colze amb una gran companyia tan inspiradora és un somni fet realitat. El programa és increïble, realment et porta a un nivell superior com a start-up, tant en termes d’estratègia de negoci i creixement com en el desenvolupament de grans habilitats de gestió d’equips”, opina Regina Polanco, fundadora de Pyrates Smart Fabrics. Aquesta empresa de teixits intel·ligents per a moda esportiva urbana va participar en la primera edició del programa. “Sense cap dubte, aquest programa ha sigut una experiència fenomenal i el recomanaria moltíssim a qualsevol companyia en fase de creixement. Si estàs en aquest punt en què necessites situar el producte en el mercat i comprovar la rendibilitat del negoci, aquesta és una magnífica oportunitat”, confirma Shea Balish, CEO i fundadora de Curv, una empresa que transforma la càmera de qualsevol dispositiu mòbil en una eina de diagnòstic per avaluar el moviment humà.

L’objectiu d’Asics no és acabar absorbint aquestes start-ups sinó buscar sinergies conjuntes. “Les companyies apostem per la innovació, però hi ha molta més vida a l’exterior. Les multinacionals hem de saber com adaptar-nos als emprenedors i treballar amb ells, però sense absorbir-los, perquè això acabaria amb la frescor que aporten, que és la seva principal virtut”, resumeix Risques.

El projecte, que deixa a un costat els convencionalismes de les grans multinacionals, va haver de superar algunes barreres internes, però la primera edició va ser tot un èxit. “Estem encantats de reobrir les sol·licituds del Tenkan-ten i donar suport als fundadors de start-ups innovadores per portar les seves empreses al següent nivell”, confessa Alistair Cameron, CEO d’Asics.

Més continguts de