BARÇA
Esports 22/10/2014

Què passa amb Viagogo?

L'empresa de venda d'entrades ha estat sempre sota sospita per la seva relació amb Sandro Rosell

Albert Llimós
4 min
L'ALTRA CARA DEL PARTIT El partit d'anada de la Supercopa va ser un èxit de públic: unes 90.000 entrades venudes. Els espectadors, molts dels quals turistes, van haver de tornar a casa  o a l'hotel caminant en veure's perduts sense transport públic.

BarcelonaEl vicepresident econòmic, Javier Faus, va ser taxatiu durant l'assemblea d'aquest dissabte passat. "Fa tres o quatre anys" que el Barça no "treballa" amb Viagogo, va explicar el directiu després d'una pregunta d'un soci. Viagogo és una empresa creada el 2006 per Eric Baker, que opera en més de 50 països, i que proporciona "una plataforma segura on la gent pot comprar i vendre entrades de manera segura", segons assenyalen els responsables de la companyia a l'ARA. L'expresident Sandro Rosell en va ser un dels socis fundadors, inicialment amb un 5% d'accions, com va assenyalar el diari 'Expansión', i després amb un percentatge menor per una ampliació de capital, segons afirmen des del club català.

El Barça manté que Faus es va equivocar en la seva declaració. "Va ser un lapsus", explica una veu autoritzada, que assegura que mai han treballat amb Viagogo. El club detalla que ara mateix col·labora amb 41 turoperadors, empreses amb les quals hi ha una relació comercial, i que s'encarreguen de posar a la venda les entrades del Camp Nou. Molts cops, aquestes entrades estan destinades a visitants estrangers, als quals s'ofereix un 'pack' especial que inclou sopar, nit d'hotel i altres activitats.

Negoci elevat

Per la seva part, Viagogo sosté que treballa directament amb més de 30 clubs europeus, alguns dels més importants del continent com el Bayern Munic, el PSG, el Chelsea i el Manchester City. Un portaveu va explicar que, de la lliga espanyola, l'empresa amb seu a Suïssa col·labora amb l'Atlètic de Madrid, el Màlaga, el Sevilla i el Granada, entre d'altres de Segona Divisió. Cap menció al Barça. No obstant això, Viagogo facilita entrades dels partits del Barça al Camp Nou amb molta antelació al partit. Un exemple de la temporada passada: en el partit contra el Granada, dues setmanes abans del duel, Viagogo oferia més d'un miler d'entrades per un valor total d'1.302.000 euros. Una xifra potencial, que podia canviar a mesura que els socis posaven a la venda les seves localitats, al marge del Seient Lliure, que és la plataforma que utilitza el Barça per canalitzar-ho. El dubte és saber per què dues setmanes abans del partit Viagogo ja tenia un nombre tan elevat d'entrades.

L'explicació que donen des dels despatxos del Camp Nou és senzilla: són els socis amb abonament els que nodreixen Viagogo. Ni el club facilita entrades, ni tampoc la resta de turoperadors. De fet, al Barça creuen que Viagogo treballa amb una sèrie de socis habituals que tenen per costum treure un rèdit econòmic del seu seient i eviten compartir els guanys (35% del total) amb el club a través del Seient Lliure. L'empresa segmenta el Camp Nou en diferents zones i fa una estimació de les localitats que tindrà per a cada partit, en funció de les experiències de partits anteriors. A mesura que els socis cedeixen les seves localitats l'oferta canvia. Quan un espectador vol veure un partit, compra la localitat per internet i ha d'acudir a un espai que se li comunica per recollir l'entrada, que s'obté a través d'un servei de missatgeria. Com que es tracta generalment d'abonaments, el comprador ha de dipositar una fiança, que se li retorna quan deixa novament l'abonament. Normalment, els punts per facilitar les localitats són hotels o punts propers a l'estadi.

Viagogo cobra un 15% de taxes als compradors, i un 10% (més IVA) que descompta a la quantitat final de la venda. Ara mateix, per al partit contra el Celta de l'1 de novembre hi ha entrades des dels 45 fins als 916 euros, les 'Premium Tribune'. A Espanya, la venda 'online' està permesa, mentre que el que no permet la llei és la venda al carrer. És a dir, si els Mossos d'Esquadra intercepten una transacció econòmica al carrer, poden denunciar-ho. Viagogo, en fer el pagament 'online', s'evita qualsevol problema.

Per tenir una visió exacta del que suposa aquest negoci potencial de Viagogo, cal dir que en tota la temporada passada el Barça va facturar 50 milions en entrades: 17 van ser gràcies a les 8.000 localitats de les quals disposa el club cada partit per posar a la venda; 12 més van ser per 'hospitality' (destinat fonamentalment a empreses) i zones VIP, i 20 pel que es va registrar gràcies al programa Seient Lliure (el 65% se'l queda el Barça i el 35% va al soci).

Il·legal, segons els Mossos

Fonts del sector denuncien, però, que Viagogo no és "transparent" i molts cops obté un "benefici deslleial" del consumidor. No en el cas del Barça, però sí quan l'empresa tanca un acord amb un organitzador que munta un esdeveniment. Llavors, com que té totes les entrades, Viagogo juga amb els preus i desvirtua la llei de l'oferta i la demanda, sense informar el comprador. "Són poc transparents", diuen els experts, ja no és una plataforma que únicament posa en contacte venedor i comprador. Un exemple el va explicar el mateix Sandro Rosell en l'entrevista a 'Expansión', quan va explicar que després de la mort de Michael Jackson va témer per si s'havien arruïnat. Viagogo tenia un terç de les 300.000 entrades de tots els concerts del cantant durant la seva gira, i quan va morir va témer que el negoci s'hagués acabat.

La policia autonòmica va més enllà. El subinspector dels Mossos, Francesc Xavier Salvadó, explica que la venda d’un "abonament amb nom i cognoms", com succeeix amb Viagogo, "és il·legal". "Si el Barça troba un senyor amb el carnet d’un altre no l’ha de deixar entrar i hauria de sancionar el soci abonat a través de la comissió disciplinària", afegeix Salvadó, que detalla que la clau en aquests negocies 'online' és la voluntat de la part afectada per resoldre el tema. Els Mossos han fet operacions contra xarxes internacionals de revenda als voltants de l’estadi, però no contra Viagogo perquè no hi ha hagut "una denúncia prèvia".

Viagogo, doncs, és un negoci molt rendible que l'ha convertit en la plataforma més gran d'Europa per aconseguir entrades. Un dels socis fundadors amb més pes dins de l'empresa és Ian Todd, president d'IMG i excap de Sandro Rosell a Nike. El fet que l'expresident blaugrana tingués un percentatge de l'accionariat, i hi aparegués també el nom de Todd, ha creat sempre molta controvèrsia entre una part de la massa social blaugrana. Abans d'abandonar el club, Rosell va parlar de Viagogo: "No hi ha cap empresa en la qual participi que tingui cap relació amb el Barça directament". Rosell va dir la veritat, ja que en afegir "directament" al final de la frase va explicar la vertadera relació del Barça amb Viagogo. L'empresa guanya molts diners amb el Barça, però a través dels socis que venen el seus seients per preus, a vegades, elevadíssims.

stats