MOTOR - MUNDIAL DE FÓRMULA 1
Esports 11/05/2018

Voluntaris a peu de pista

314 oficials vetllen per la seguretat dels pilots de F1 a l’asfalt de Montmeló

Nuria García
3 min
Voluntaris a peu de pista

MontmelóTot aficionat a la Fórmula 1 té aquest cap de setmana marcat en vermell al calendari. És la cita amb la Fórmula 1 al Circuit de Barcelona-Catalunya, la cursa de casa i, si poden, els seguidors d’aquest esport fan mans i mànigues per no perdre-se-la. Però hi ha alguns aficionats que encara van més enllà i decideixen implicar-s’hi, viure les curses des de dins. Són els oficials de pista, les persones que, vestides amb una granota taronja, vetllen per la seguretat dels pilots i perquè compleixin la normativa a l’asfalt de Montmeló. “Ens agrada el món del motor, ser-hi a prop i donar un cop de mà al Circuit”, diu Jaume París, oficial de pista del traçat català des de fa 20 any. “Vaig començar aquí l’any 1998”, recorda. Però abans de ser un dels 314 oficials que aquest cap de setmana estaran repartits pels 25 controls que hi ha al traçat, ell ja venia al Circuit. “Havia sigut aficionat, una afició que ve de família, els pares et porten als ral·lis, després a les curses aquí al Circuit des que es va inaugurar... Veus aquests de taronja que són a la pista, t’interessa el que fan... Ho vaig provar i ja fa vint anys que m’hi dedico”, apunta. Ell no té un lloc fix. Ahir va ser al control 9.2 (al revolt 9 del traçat), però altres cops és al 7 i uns altres, a direcció de cursa. “Normalment som en un lloc fix i la gent acostuma a fer un grup d’amics que es coneixen d’aquí”, explica.

Però, ¿en què consisteix la feina dels oficials? “Es divideix en dues parts”, diu París: “Una és l’àrea de normativa, de reglament, l’esportiva, i l’altra la dels rescats. A nivell esportiu, el que hem de fer és vigilar què fan els pilots, fer les indicacions pertinents amb banderes i altres elements, i pel que fa als rescats, doncs quan hi ha un incident hem d’intentar socórrer el pilot, vigilar que la resta ho vegin i mantenir la pista neta perquè la cursa pugui continuar”.

Per ser oficial d’un GP com el de F1 cal experiència. Primer, cal fer l’accés al Circuit, venir a curses a fer d’oficial i, després, obtenir la llicència federativa. “Si aproves aquest últim examen ja pots venir a curses internacionals, les més importants, com la F1, MotoGP i el Rallycross”, diu Joan Solà, de coordinació de controls. Ell ha fet tots els papers de l’auca: des d’aficionat fins a oficial, i ara a coordinació. “M’agraden totes les feines que he fet. Ara, al principi de la cursa estic a final de recta i després vaig donant voltes pels vials, ajudant els oficials. Quan hi ha un incident a la pista, nosaltres ens hi acostem per controlar que fan bé la seva feina i per ajudar-los si cal. Ells ja saben tot el que han de fer”, apunta.

Ahir tots van arribar a les 7 del matí i no van anar-se’n fins al vespre. I avui, sant tornem-hi! “Això és un voluntariat. Ens agrada el motor i per això som aquí”, s’afanya a dir Jaume París, preguntat per si hi ha algun tipus de remuneració, més enllà de veure la cursa des d’un lloc privilegiat: “Hi ha moments que són més tranquils i que sí que pots seguir la cursa. Però sempre estem molt centrats en el nostre trosset de circuit. I és que tot pot estar tranquil i en qüestió de segons se’t complica”.

L’accident de Kovalainen fa 10 anys

Tant París com Solà diuen que l’accident més greu o crític que recorden al Circuit és el de Heikki Kovalainen amb un McLaren l’any 2008 al revolt 9 de Montmeló. “Va sortir de pista i es va encastar sota els neumàtics. No sabíem com estava, no el podíem treure... era a la F1, que sempre hi ha més pressió”, diu París, que explica que d’incidents n’ha viscut “la tira”. “Jo també era oficial llavors, també el recordo com el més greu”, afegeix Solà.

Quan hi ha un incident a pista, el cap de cada control és el que es comunica amb direcció de cursa per explicar què ha passat. “Primer fan el rescat i, amb la cursa en marxa, envien el comunicat, que és amb el que es basen a direcció de cursa per sancionar algun pilot. S’ha de fer in situ ”, explica Solà. “Som els ulls a la pista de direcció de cursa, els que veiem i traslladem tota la informació”, indica. Ells demanen que tant avui com demà tinguin jornades de feina tranquil·les: “Estaria content si no hi ha cap incident important. L’important és que ens ho passem bé”, conclouen.

stats