BARÇA

Una samarreta revolucionària

El Barça es llança a la piscina amb la nova equipació, que està inspirada en l’Eixample

Un any toca una samarreta més convencional. L’altre, una de trencadora. Aquest és el patró que segueix l’equipació del Barça, presentada ahir a la botiga del Camp Nou en un acte exclusiu per als socis. Allà es va desvelar el que era un secret de domini públic, que la samarreta del curs vinent no tindrà franges verticals sinó quadres. Un disseny que s’havia filtrat unes setmanes enrere i que recorda la samarreta de la selecció de Croàcia. Encara que, per als creadors, no té res a veure amb el país balcànic sinó “amb els blocs de l’Eixample”.

El model va generar controvèrsia entre el grup reduït de socis que van poder veure la presentació en directe. La majoria ja havia vist el disseny però quedava pendent la seva reacció quan tinguessin la samarreta a les mans. Tant a la botiga com al sortir el debat se sentia el mateix: un cert consens que el model era atractiu des del punt de vista estètic, però discrepàncies perquè significava trencar radicalment amb la tradició blaugrana. “No és lleial a la tradició i això farà que hi hagi gent a qui no li agradi –asseguren a l’ARA fonts del club–. Molts hi estaran en contra i en som conscients. Però tampoc pretenem convence’ls”.

ESPECIAL: Totes les equipacions de la història del Barça

Ahir, uns quants socis ja la van poder adquirir en exclusiva, mentre que a partir d’avui es posa a la venda per a tothom. La previsió, tant del club com de Nike, la marca de roba esportiva que vesteix el Barça, és que se n’acabin venent més de tres milions d’unitats.

De la mateixa manera que el disseny d’aquest curs 2018/19 està inspirat en els deu districtes de Barcelona, aquesta vegada el club ha decidit tornar a picar l’ullet a la capital catalana, i la nova samarreta està inspirada en els blocs de l’Eixample. “No és una martingala feta a posteriori. Volíem això. Té un relat de ciutat molt atractiu”, asseguren al Camp Nou.

Arribar a aquest model no ha sigut fàcil. Fonts del club expliquen que es van descartar fins a tres versions prèvies. “La de quadres no era pas la més trencadora”, comenten des dels despatxos nobles del Camp Nou. Una de les que no van passar el filtre era la favorita de Nike, que assegurava un èxit de vendes sense precedents. Però els dirigents del Barça s’hi van oposar perquè els va semblar excessivament revolucionària. Des del club hi ha el convenciment que el model de quadres “acabarà agradant”, perquè “no és el mateix veure una projecció per ordinador que tocar-la amb els dits”. I que pot superar amb escreix els tres milions d’unitats venudes i batre tots els rècords.

El disseny de la primera samarreta del Barça és un dels processos més importants de la factoria Nike. I, esclar, també al club blaugrana, per l’impacte econòmic que suposa la seva venda arreu del món. Es tracta d’un treball exhaustiu, minuciós i que pot durar més de dos anys des dels primers esbossos fins que es produeix massivament. Un procés que es fa en secret i amb el mínim possible d’interlocutors per disminuir el risc que s’esbombi el model abans d’hora. Tot i que, com reconeixen al club, un cop comença el procés de producció massiu és difícil que el disseny no s’acabi filtrant.

No és casualitat que les samarretes del Barça siguin tan espectaculars. Barcelona, igual que Milà o París, és una ciutat de referència per a la multinacional esportiva. Nike aprofita aquest potencial per fer les campanyes més especials. Les regles del joc són fàcils: un any el disseny ha de ser més convencional i el següent té via lliure. “Aquest any [2018/19] era ultraclàssica, ara en tindrem una de trencadora i l’any vinent tornarem a una versió més clàssica”, diuen des del Barça.

Dos anys de feina

Seguint aquestes premisses, el procés comença a la seu de la companyia, a Portland (EUA). Allà es fan els primers esbossos i proves abans de viatjar cap a Barcelona amb les propostes finalistes. Entre els tres o quatre dissenys s’acabarà escollint la samarreta definitiva. Aquesta reunió es fa uns divuit mesos abans de la presentació en societat, i la decisió final arriba poc després. Això vol dir que, ara que s’ha presentat el disseny de la temporada vinent, els responsables ja saben quina serà l’equipació del curs 2020/21. Encara que sembli molt de temps, la marca de roba esportiva al·lega que necessita molta antelació per produir totes les samarretes necessàries i distribuir-les arreu del món.

Ahir es va presentar la primera samarreta i en els pròxims dies es farà oficial també el disseny de la segona equipació, que serà groga amb una franja diagonal amb els colors blau i grana. La tercera és turquesa, i s’afegeix a la llista una quarta samarreta, amb la senyera, que es farà servir en dies puntuals. A més, com avançava Mundo Deportivo, per a aquest any hi ha una novetat a la primera equipació, i és que tindrà dos parells de mitjons de diferent color, blaus i granes. D’aquesta manera es pretén evitar el que havia passat en múltiples ocasions, i és que l’àrbitre forcés l’equip a jugar amb la segona samarreta pel sol fet que les mitges coincidien amb les del rival.

Més continguts de