FUTBOL

El United destrona el Madrid com el club més ric del món

El Barça manté el segon lloc i es prepara per assaltar el liderat amb els nous contractes de Rakuten i Nike

El Manchester United torna a ser el club més ric del món després d'haver destronat el Reial Madrid, que feia onze temporades seguides que ocupava el primer lloc i ara cau fins al tercer, mentre que el Barça supera el seu màxim rival i es manté a la segona posició. Així ho recull l’informe 'Football Money League', que publica cada any la consultora Deloitte, i que també constata que aquests tres clubs van superar per primera vegada la barrera dels 600 milions en ingressos durant la temporada 2015-2016.

El United va arribar als 689 milions, un increment del 32,6% respecte de la temporada anterior, gràcies a la partida dels ingressos comercials, que va créixer 100 milions en un any per l’entrada en vigor d’un nou contracte amb Adidas, però també a increments importants en els ingressos de l’estadi i els drets televisius. Els ingressos del Barça van créixer un 10,6%, fins als 620,2 milions, en bona part per l’increment de la partida d’ingressos comercials, ja que les altres dues es van mantenir a un nivell semblant al de l’any anterior.

El Madrid, gairebé empatat amb el Barça amb uns ingressos de 620,1 milions, perd el liderat per la incapacitat de fer créixer els ingressos comercials, i també perquè no compensa aquest desavantatge amb les altres partides. Els ingressos pels drets televisius augmenten un 13% per l’impacte de la Champions, però els ingressos per l’estadi fins i tot retrocedeixen lleugerament després d’haver crescut molt un any abans. La temporada passada, la mitjana d’assistència al Bernabéu va baixar de 71.000 a 70.000 espectadors.

Alternança de ‘reds’ i blancs

En 15 anys, els ingresos del Barça s’han multiplicat per més de cinc

En els últims 15 anys, la primera posició d’aquest rànquing l’han ocupat sempre o Manchester United o Reial Madrid. El Barça ha estat entre els tres primers des de la temporada 2005-2006, en què va ser campió de la Champions, i segon des de la 2008-2009, en què va aconseguir el triplet, amb l’única excepció de la 2013-2014, quan va caure al quart lloc. En aquests 15 anys, els ingressos del Manchester s’han multiplicat per tres, els del Madrid per més de quatre, i els del Barça per més de cinc.

El Barça, però, fa anys que denuncia que les regles del joc no són iguals per a tots, i que hi ha temporades en què hauria d’haver estat primer. L’explicació és que, amb algunes activitats, el club ja resta les despeses abans de comptabilitzar els ingressos. És el cas del Seient Lliure, en què només compta com a ingrés la part del preu de l’entrada que es queda el club, i no la part destinada a l’abonat que cedeix el seient. La venda de productes oficials juntament amb Nike també es veu afectada per aquest criteri comptable, que podria canviar a partir de la temporada actual després d’un canvi d’auditor.

Sigui com sigui, les circumstàncies fan factible que el Barça assalti el liderat del United en els pròxims anys. Els ingressos comercials del club anglès tenen poc potencial per créixer, ja que els dos grans contractes, amb Chevrolet i Adidas, s’apliquen des de fa poc. El Barça, en canvi, encara ha de començar a gaudir dels nous contractes amb Rakuten i Nike, que milloraran substancialment els ingresos dels anteriors. Al marge d’això, l’informe de Deloitte preveu que, amb la baixada de la cotització de la lliura vinculada al Brexit, el United ho tindrà difícil per mantenir el liderat ja en la pròxima edició.

Transformació profunda

La televisió perd pes i els ingressos comercials ja són la partida principal

La classificació dels 10 clubs més rics la completen el Bayern Munic i el Manchester City, que guanyen una posició, el Paris Sant-Germain, que retrocedeix del quart al sisè lloc, i l’Arsenal, el Chelsea, el Liverpool i la Juventus, que queden igual que l’any anterior. La meitat, doncs, són de la Premier League, mentre que la lliga espanyola té dos representants, i l’alemanya, la francesa i la italiana, només un cadascuna. La Premier ja dominava fa 10 anys, quan tenia quatre equips entre els 10 primers. La lliga italiana en tenia tres.

La partida que marca les diferències entre clubs és la dels ingressos comercials. Entre el Manchester United i la Juventus, primer i desè, hi ha una distància de 347,9 milions. En ingressos comercials, la distància és de 262,1 milions, mentre que en els ingressos de l’estadi i els drets televisius les diferències entre els 10 clubs són molt menors. La importància d’aquesta partida es veu comparant els clubs anglesos entre ells i amb altres com Bayern i PSG, novè i desè en drets televisius però segon i tercer en ingressos comercials.

El protagonisme d’aquesta partida ha crescut molt en l’última dècada, com havia passat amb els drets televisius en la dècada anterior. La temporada 2005-2006, l’estadi suposava el 25% dels ingressos dels 10 clubs més rics, la televisió, el 43%, i els ingressos comercials, el 32%. Cinc anys més tard, el pes dels ingressos de l’estadi es mantenia, però els ingressos comercials ja s’acostaven als de la televisió. En la temporada 2015-2016, els ingressos de l’estadi cauen per sota del 20%, i els ingressos comercials ja són la partida principal.

Més continguts de