Bàsquet - NBA

Una NBA de pel·lícula a Disney

Els dirigents estudien nous formats per adaptar-se a la situació i decidiran dijous si la competició es reprèn al complex d’Orlando

La NBA decidirà dijous si reprèn la competició i, en cas afirmatiu, amb quin format. El comissionat Adam Silver va informar els propietaris de les 30 franquícies que la data prevista per al retorn dels partits és el 31 de juliol. Els assistents a la reunió telemàtica van estudiar els diferents formats amb els quals podria completar-se la temporada. Hi ha quatre possibilitats: disputar directament els play-off, reduir el nombre de partits, apostar per un model de 20 equips amb un format semblant al de la Copa del Món de futbol o mantenir l’estructura habitual. El que cada vegada sembla més clar és que els equips es concentraran a l’ESPN Wide World of Sports de Disney, un complex ubicat a Orlando.

Els especialistes hi veuen molts aspectes positius. “Per a mi Disney compleix una funció molt important, que evita l’estat policial i futurs problemes. A què em refereixo? Què fas amb un grapat d’equips en una ciutat oberta com Las Vegas? ¿Poses vigilants de seguretat perquè els jugadors que s’hi estaran tres mesos no es moguin? ¿O creiem en la seva responsabilitat individual? Pot passar que un membre de l’equip vagi a comprar una pizza i la faci grossa perquè no hi hagi un control militar. Al final, aquestes situacions estan més controlades a Disney. És un recinte tancat al qual accedir-hi serà realment complicat si no ho fas per uns llocs determinats, on hi ha establerts punts de control. Aquest és un dels grans avantatges de Disney, que acaba amb el debat dels límits de la llibertat individual del món NBA, no només dels jugadors, o si convé empresonar-los per evitar que puguin caure en la temptació i posar en perill la disputa de la competició”, assegura Jose Ajero, comentarista de Movistar+.

La NBA ha demostrat la seva capacitat per reinventar-se de manera permanent, però el repte actual és majúscul. “Molt poques organitzacions són realment capaces de transformar una crisi en una oportunitat. La NBA està intentant ser una d’elles. L’aturada per la crisi sanitària els està donant l’oportunitat de reflexionar sobre formats i fins i tot sobre la possibilitat de canviar les dates en què habitualment se celebra la temporada. I crec que ningú s’atreveix a apostar en contra que trobaran la manera de fer d’aquest torneig final alguna cosa atractiva i interessant. De moment, veurem com gestionen el concepte bombolla. Però si algú pot fer-ho, és la NBA. Agafar tota la seva competició, emportar-se-la a Disney i muntar-hi un ecosistema propi per salvar el negoci, al mateix temps que es converteix en un banc de proves. Veurem quantes serveixen per al futur, però segur que serviran per prendre nota. És una competició de pel·lícula, amb els millors guions de l’esport professional, i estem desitjant veure la nova temporada”, assegura David Sardinero, director de la revista Gigantes del Basket. “Com a solució improvisada és fantàstica perquè permet crear una bombolla per a les franquícies en una situació delicada. Evitar els viatges de les expedicions és bàsic per a la lliga, que a més estima reduir el nombre de personal involucrat, per precaució. Està per veure, però, el format definitiu i com s’afrontarà una experiència nova a nivell competitiu, i l’acceptació dels jugadors. L’objectiu clar és no només tornar, per l’impacte econòmic que suposaria no fer-ho, sinó també evitar que aquesta pugui ser considerada una temporada amb asterisc”, argumenta Andrés Monje, comentarista de Movistar+ i coautor del podcast El reverso.