OPINIÓ

La cursa no hauria de ser una excusa

JOSEP LLUÍS MERLOS
JOSEP LLUÍS MERLOS Periodista, com en Tintín, però tinc pendent anar a la Lluna

El glamur, sí (o no). Els iots impossibles, d'acord (calen?). Els artistes que vénen des de Canes que passin (ens agrada el cinema). Els cotxes de luxe, també (¿algú dubte que ens encanten, tot i no poder-los comprar?). Els evasors d'impostos, no aquests no. I l'avorriment tampoc. I la falta de seguretat, encara menys. ¿S'imaginen que el resultat del derbi entre l'Espanyol i el Barça s'hagués decidit segons el rondo d'escalfament? Doncs això és el que va passar ahir a Mònaco. Una cursa que es va acabar abans de començar. Davant la (teòrica) impossibilitat de fer avançaments (excepte per Pérez i Sutil), els resultats dels entrenaments de dissabte condicionen totalment el que els pilots i els equips han vingut a fer aquí: una cursa.

Ningú no pot qüestionar la bellesa de l'escenari d'aquests carrers, ni la història del GP, ni tan sols l'espectacularitat de les imatges dels pilots corrent a tota velocitat entre parets. Però no pot ser que l'únic punt de tensió de la prova siguin els accidents com els que ahir van tenir Massa i Maldonado.

Aquesta és la cursa més lenta de l'any, en què els cotxes corren menys; i les mesures de seguretat són adequades, tenint en compte les condicions del recinte. Però la F-1 moderna no s'hauria de regir pels mateixos paràmetres del circ romà. Aquí un dia en pot passar una de grossa. Esclar que no sé si això amoïna gaire als VIP que hi havia, més pendents de sortir a la tele que no pas del resultat d'un espectacle del qual en diuen esportiu. I que ho és, sens dubte.

La F-1 moderna és una altra cosa. Ens emocionem amb el record de les voltes de Senna i Prost al voltant del port de Mònaco, amb les victòries de Schumacher, o amb la conducció d'Ickx sota la pluja. La història està molt bé per als llibres i els museus. Però el present és emoció, avançaments, intensitat. I de tot això, ahir, més aviat poc en el pitjor GP de Mònaco que recordem. La F-1 no s'entén sense aquesta prova singular, però: ¿el que vam veure ahir era F-1 o el tren de la bruixa?