GIRONA FC
Esports 02/05/2018

Un impacte de 22,5 milions per temporada gràcies a l’ascens

Un estudi de la Cambra de Comerç quantifica l’aterratge a Primera del Girona

Jordi Bofill
3 min
Un impacte de 22,5 milions per temporada gràcies a l’ascens

GironaEl Girona s’està fent gran a una velocitat de vertigen gràcies al fet d’haver tocat el cel 87 anys després de la seva fundació amb el primer ascens de la seva història a la Primera Divisió del futbol espanyol. Passats gairebé 11 mesos des d’aquella màgica nit contra el Saragossa que va instal·lar l’alegria a Montilivi, i d’un estiu ple de dubtes que es van anar esvaint setmana rere setmana, el Girona és una realitat que aspira a jugar les competicions europees, amb un partit clau aquest cap de setmana a Montilvi contra l’Eibar. Si els dubtes esportius s’han resolt amb solvència, també ha sigut així amb els institucionals. El club no deixa de créixer, com demostra l’estudi econòmic estimatiu realitzat per la Cambra de Comerç de la ciutat, que xifra en 22,5 milions anuals l’impacte de l’aterratge a Primera.

L’anàlisi, centrada en la despesa d’aficionats i professionals, divideix aquesta quantitat en quatre apartats: l’impacte sectorial -directe i indirecte-, l’impacte de marca i l’efecte transferència. La marca és la gran beneficiada, i s’estimen els guanys en 8.016.600 euros (35,53%). Aquesta és la repercussió econòmica equivalent a la inversió que la ciutat estaria disposada a pagar per fer-se publicitat i donar-se a conèixer arreu del planeta per sumar adeptes i augmentar la notorietat dels seus patrocinadors.

La segona millor incidència té a veure amb l’efecte transferència, que fa referència a l’increment del pressupost del club i la seva repercussió en el consum, amb 6.908.200 euros (30,62%). El registre s’estableix en un 20% de la diferència entre els dos últims pressupostos de l’entitat.

El tercer graó l’ocupa l’impacte directe, amb 6.261.410 euros (27,75%) repartits en consum interior (2.590.000), restauració (1.384.400), altres sectors (1.260.000) i hostaleria (1.027.010). Per dur a terme l’estudi s’han tingut en compte tota classe de detalls. Des del que pot costar l’allotjament d’una nit d’hotel per a un aficionat que arriba a Girona per animar un equip que juga a Montilivi, amb una mitjana d’uns 110 euros, fins a les despeses dels equips adversaris (14 dels 19 rivals superen el radi dels 700 quilòmetres i mobilitzaran unes 750 persones, amb una despesa de 275 euros cadascuna), passant pels àrbitres (75 persones i 150 euros) i els mitjans de comunicació (3.000 professionals, el 30% dels quals faran una despesa de 100 euros). Pel que fa a la restauració i el comerç, es calcula una xifra de 40.000 comensals a una mitjana de 25 euros per àpat i de 22.000 persones gastant en bars, cafeteries o transport.

L’últim input de l’anàlisi de la Cambra de Comerç local l’ocupa l’impacte indirecte, amb 1.377.510 euros (6,10%), que assenyala l’augment que tindran les altres branques a partir de l’increment de despesa. Una allau de dades que potencien l’encert de l’arribada del Girona a l’elit, un ascens que deixa beneficis a la ciutat i permet seguir creixent si l’entitat es consolida entre els millors 20 equips de l’Estat.

Factors intangibles

Com es mesura realment l’ascens? Quin valor té posar el Girona a l’aparador del primer nivell futbolístic? Segons l’estudi, el benefici va molt més enllà dels diners però és impossible quantificar del tot l’impacte real que suposa competir a Primera. L’engrescador projecte i la bona sintonia amb l’Ajuntament i la resta d’administracions han obligat a una remodelació constant de Montilivi, que preveu arribar als 200.000 espectadors d’assistència quan acabi la Lliga, de manera que el Girona és l’equip que més creix, com testifiquen les mitjanes dels últims anys: 5.131 (2015/16), 5.481 (2016/17) i superior als 10.000 en el debut a la màxima categoria. La massa social, formada per 9.269 abonats i 3.000 socis, només supera la de l’Eibar, el Leganés i el Getafe, els altres equips petits de la Lliga.

Però si parlem de pressupost el Girona és el cuer del campionat, amb 44,5 milions. ¿Qui li hauria dit mai que avui lluitaria per entrar a Europa? Un senyal inequívoc del bon estat de salut del club i la meravellosa resposta d’una ciutat il·lusionada amb els passos d’una entitat que genera interès i crea una base sòlida on començar a escriure el seu futur.

stats